21.11.2023

Kolmannessa jaksossa keskitytään työyhteisökysymyksiin. Jakson aikana pohditaan omia rooleja ja tuen ja tiedon kanavia sekä harjoitellaan käsittelemään ristiriitatilanteita.

  • 3.1 Työyhteisön rakenne ja oma tehtävänkuva

    • Kesto: noin 20 minuuttia.

      Tavoite

      Harjoituksen tavoitteena on tunnistaa omia rooleja työyhteisössä ja arvioida, ovatko ne keskenään ristiriidassa. Harjoitus toimii johdatuksena seuraavan sivun sosiaalisia ristiriitoja käsittelevällä harjoitukselle.

      Harjoituksen kulku

      » Keskustellaan ryhmässä erilaisista työrooleista ja niihin liittyvistä epäselvyyksistä.

      Ohje

      Käynnistä keskustelu kertomalla, että organisaation sosiaalinen rakenne koostuu eri rooleissa toimivista työntekijöistä. Roolit liittyvät toisaalta työtehtävien suorittamiseen (tehtäväroolit) ja toisaalta työntekijän asemaan suhteessa muihin työryhmän jäseniin (tiimiroolit). Eri työorganisaatiot ovat rakenteeltaan erilaisia. Toisissa organisaatioissa roolien rajat ja niiden välinen keskinäinen hierarkia ovat selkeitä.

      Työntekijä saattaa kuitenkin pitää omia roolejaan ja niihin liittyviä tavoitteita joskus epäselvinä ja ristiriitaisina. Rooleihin liittyvä epäselvyys on yksi keskeinen työstressin aiheuttaja. Siksi on hyödyllistä miettiä omia roolejaan työyhteisössä ja niihin mahdollisesti kohdistuvia ristiriitaisuuksia.

      Keskustelkaa lyhyesti ryhmässä, millaisia rooleihin ja työnkuviin liittyviä epäselvyyksiä työyhteisössä voi esiintyä. Ovatko osallistujat itse olleet tilanteessa, joissa heillä on ollut epäselvyyttä heihin kohdistuvista odotuksista? Miten nämä tilanteet ovat ratkenneet?

      Lopetus

      Käykää lyhyesti läpi, millaisia ajatuksia osallistujille heräsi keskustelun aikana.

  • 3.2 Työyhteisön ristiriitatilanteiden ratkaiseminen

    • Kesto: noin 45 minuuttia.

      Tavoite

      Tässä harjoituksessa käsitellään työyhteisössä kohdattavia sosiaalisia ristiriitoja. Harjoituksessa mietitään esimerkkitarinan avulla ristiriitatilanteiden taustoja ja etsitään rakentavia ratkaisuja tilanteeseen.

      Harjoituksen kulku

      » Keskustellaan esimerkkitarinan avulla ristiriitatilanteesta työpaikalla.

      » Osallistujat valitsevat ne keinot, jotka sopisivat itselle ristiriitatilanteen ratkaisemiseksi.

      Ohje

      Käynnistä keskustelu lukemalla itse tai pyytämällä jotakuta osallistujista lukemaan aluksi ääneen seuraava esimerkkitarina M (työkirja s. 27): 

      Henkilön M osastolle oli tullut uusia työntekijöitä. Yhtenä päivänä M sai esihenkilöltään työtehtävän, joka oli haastava, mutta josta hän uskoi kuitenkin suoriutuvansa hyvin. Myöhemmin M kuuli sattumalta, kun työtoverit ihmettelivät, miksi tehtävä oli annettu henkilölle M, vaikka hän ei heidän mielestään ollut laisinkaan pätevä tekemään sitä.

      Miettikää yhdessä, miksi tilanteeseen on ajauduttu. Kirjaa taustatekijät ylös. Kysy tämän jälkeen, millaisia ratkaisumalleja tai keinoja he ehdottaisivat tilanteen selvittämiseksi. Kirjaa ratkaisut ylös taustatekijöiden viereen.

      Mahdollisia vastauksia toimintaohjeiksi ristiriitatilanteeseen:

      • avoin tiedonkulku ja keskustelu
      • oman osaamisen esilletuominen
      • selkeät pelisäännöt
      • toiminnan ja tulosten arviointi.

      Lopetus

      Pyydä osallistujia lopuksi arvioimaan, mitä äskeisessä keskustelussa mainituista keinoista he käyttäisivät itse, mikäli joutuisivat johonkin ristiriitatilanteeseen. Mikäli aikaa jää, voit merkitä valituista keinoista suosituimmat esimerkiksi ympyröimällä ne fläppipaperille tai verkkototeutuksessa esimerkiksi pyytää osallistujia kommenttien äänestystoiminnolla tykkäämään mieleisistään ratkaisuehdotuksista.

  • 3.3 Henkilökohtaiset verkostot ja sosiaalinen tuki

    • Kesto: noin 20 minuuttia.

      Tavoite

      Sosiaalinen tuki edistää terveyttä ja hyvinvointia sekä mahdollisuuksia hallita omaa työuraa paremmin. Harjoituksen tavoitteena on tunnistaa sosiaalisen tuen merkitys ja ne henkilöt, jotka voivat tarjota tukea ja työhön liittyvää tärkeää tietoa.

      Harjoituksen kulku

      » Keskustellaan tuen lähteistä ja siitä, millaisiin tilanteisiin tukea ja tietoa voi saada.

      » Osallistujat täyttävät työkirjaan omat tuen kanavansa.

      Ohje

      Kerro ryhmälle, että läheiset sosiaaliset suhteet ovat tärkeitä tuen ja henkisen hyvinvoinnin kannalta, kun taas löyhempien suhteiden kautta saa esimerkiksi työtehtävien suorittamiseen liittyvää informaatiota. Tuen puute saattaa vaikeuttaa työssä jaksamista. Jos tuntuu, ettei tukea saa tarpeeksi, on tärkeää pohtia, ketkä henkilöt tai tahot voisivat ohjata työhön tai työuraan liittyvissä kysymyksissä ja kuinka heihin voisi ottaa yhteyttä.

      Kysy ryhmältä seuraavat kysymykset. Kirjoita vastaukset ylös.

      1. Keneltä te saatte tukea työhön liittyvien vaikeiden asioiden käsittelyssä?

      Mahdollisia vastauksia:

      • työtoverit
      • esihenkilö
      • puoliso
      • ystävät
      • tuttavat, sukulaiset
      • työterveyslääkäri tai -hoitaja

      2. Minkälaista muuta apua tai tietoa voit saada yhteistyön ja verkostojen kautta?

      Mahdollisia vastauksia:

      • apua ja neuvoja työn tekemisessä
      • keskustelu auttaa kuormittavissa tilanteissa
      • tietoa haettavana olevista työpaikoista ja -tehtävistä
      • tietoa toimimisesta muutostilanteissa

      Tehtävä

      Pyydä osallistujia täyttämään itsenäisesti työkirjan sivu 28 tehtävät 1, 2 ja 3.

      Anna tehtävien tekoon aikaa 5–7 minuuttia.

  • 3.4 Henkilökohtaisten verkostojen laajentaminen

    • Kesto: noin 25 minuuttia.

      Tavoite

      Tavoitteena on lisätä osallistujien aktiivista asennoitumista omien verkostojen hyödyntämiseksi ja laajentamiseksi.

      Harjoituksen kulku

      » Ohjaaja selvittää osallistujille verkoston idean.

      » Ryhmässä mietitään, mistä vaikeudet verkostojen laajentamiseen voivat johtua ja miten vaikeudet voisi ylittää.

      » Laaditaan työkirjaan suunnitelma oman verkoston laajentamiseksi.

      Ohje

      Piirrä fläppitaululle laajentunut verkostokuva tai verkkototeutuksessa jaa tietokoneen ruudulla.

      Selvitä ensin osallistujille henkilökohtaisen verkoston idea:

      Verkoston rakentaminen alkaa yhdestä ainoasta henkilöstä. Ensimmäinen henkilö voi olla kuka tahansa, esimerkiksi työtoveri, sukulainen tai tuttava. Hän tuntee koko joukon ihmisiä, joiden joukossa voi hyvinkin olla sellaisia henkilöitä, joilla voi olla tietoa työtehtävien suorittamiseen liittyen tai muutoin valmiuksia vastata työuraasi liittyviin kysymyksiin. Heidän kauttaan voit tavoittaa lisäksi monia muita uusia ihmisiä. Oleellista verkostossa on se, että sinun ei tarvitse tuntea näitä henkilöitä suoraan, vaan omalla aktiivisuudella ja toisten ihmisten välityksellä saat tietää näistä henkilöistä.

      TTL_Tuura_verkkokuvat_2500x11303

       

      Huomioi

      Olisi hyvä, jos sinulla olisi omakohtainen tarina, kuinka olet itse saanut apua työhösi liittyvässä asiassa, tietää avoimista työpaikoista tai vaikkapa asunnoista verkostoa käyttämällä. Oleellista tarinassa on se, että se selventää verkoston toimivuutta ja tuloksellisuutta.

      Pyydä osallistujia miettimään, miksi voi olla vaikeaa luoda yhteyksiä niiden henkilöiden kanssa, joilta voisi saada tärkeää tietoa.

      Kirjaa vastaukset ylös.

      Miten vuorovaikutusta voisi edistää näissä tilanteissa? Kirjaa ratkaisukeinot ongelmakohtien viereen.

      Tehtävä

      Pyydä osallistujia miettimään työkirjan tehtävien (s. 29–30) avulla uusia henkilöitä verkostoon: Millaisesta yhteistyöstä olisi apua heidän työssään ja kuinka he voisivat edistää vuorovaikutusta yhteistyötahoihin. Muistuta, että harjoituksessa voi käyttää hyväksi äsken ylös kirjoitettuja keinoja.

      Sivulle 31 osallistuja voi hahmotella vielä kuvan omasta verkostostaan.

      Lopetus

      Keskustelkaa lopuksi siitä, tuliko tehtävän teon yhteydessä esille uusia näkökulmia verkostojen käytöstä ja minkälaisia ajatuksia kuva omasta verkostosta herätti.

  • 3.5 Työmäärän hallinta

    • Kesto: noin 70 minuuttia.

      Tavoite

      Harjoituksen tavoitteena on, että osallistujat oppivat ehkäisemään työkuormitusta työmäärän hallinnalla. Tähän päästäkseen on opittava asettamaan itselleen rajoja ja keskustelemaan selkeästi omista tarpeistaan ja toiveistaan.

      Harjoituksen kulku

      » Ohjaajapari esittää kolme esimerkkiä tilanteesta, jossa esihenkilö tulee antamaan tehtävän kiireiselle työntekijälle. Osallistujat antavat ehdotuksia rakentavalle toimintatavalle.

      » Osallistujat harjoittelevat itse pienryhmissä toimintaa kuormittavassa tilanteessa.

      Ohje

      Kerro ryhmälle, että liian tunnollisen työntekijän on vaikea kieltäytyä uusista työtehtävistä, vaikka töistä selviytyminen näyttää jo etukäteen epävarmalta.

      On tärkeää osata ilmaista omia tarpeitaan, toiveitaan ja mielipiteitään, jottei ajaudu työuupumukseen tai ristiriitoihin työpaikalla.

      Toinen ohjaajista on esihenkilö ja toinen työntekijä. Näytelkää kaksi ensimmäistä esimerkkitilannetta seuraavan vuoropuhelun mukaisesti.

      Esimerkkitilanne 1

      E = esihenkilö
      T = työntekijä

      Paikka: työntekijän huone

      Työntekijä on kirjoittamassa työpöytänsä ääressä. Esihenkilö kävelee sisään työntekijän huoneeseen. Verkkototeutuksessa voi myös esittää, että esihenkilö soittaa videopuhelun työntekijälle.

      E: Hei, tämä raportti pitäisi tehdä valmiiksi mahdollisimman pian. Kuinka pian luulet saavasi sen valmiiksi?

      T: (istuu kumarassa, ei katso esihenkilöä silmiin, vastaa epäröiden) Saisin sen varmaan huomiseksi tehtyä, jos jään tekemään sen ylityönä.

      E: Mainiota! Ilmoitan asiakkaalle, että lähetän sen heti aamulla eteenpäin.

      Kerro ryhmälle, että seuraava tilanne tapahtuu noin vuoden kuluttua. Korosta, että kyseessä ovat kuitenkin samat esimerkin henkilöt.

      E: Hei, tämä raportti pitäisi tehdä valmiiksi mahdollisimman pian. Kuinka pian luulet saavasi sen valmiiksi?

      T: (hyökkäävä asento, tuijottaa esihenkilöä, huutaa) Turha luulla, että kovin nopeasti! Minä en ainakaan jää tekemään sitä ylityönä! Välillä tuntuu, ettei täällä kukaan muu tee yhtään mitään!

      Esihenkilö poistuu paikalta hämillään tai lopettaa videopuhelun.

      Pyydä osallistujilta neuvoja siitä, miten työntekijä voisi toimia rakentavammin tilanteessa. Kirjoita neuvot näkyville.

      Näytelkää tilanne nyt uudelleen huomioiden osallistujien neuvot.

      Esimerkkitilanne 2

      Kerro ryhmälle, että seuraavat henkilöt ovat samoja kuin edellä. Nyt työntekijä on kuitenkin valmistautunut keskusteluun.

      E: Hei, tämä raportti pitäisi tehdä valmiiksi mahdollisimman pian. Kuinka pian luulet saavasi sen valmiiksi?

      T: Minkälaista aikataulua ajattelit?

      E: Olisi hyvä, että saisin sen huomenna eteenpäin.

      T: (istuu ryhdikkäästi, katsoo suoraan, vastaa rauhallisella äänellä) Valitettavasti en ehdi tehdä niitä jäämättä ylitöihin. Haluaisin tehdä ensin tämän toisen kiireellisen työni valmiiksi, luulen, että ehtisin tehdä raportin vasta ylihuomenna.

      E: No, neuvottelen asiakkaan kanssa ja mikäli raportin tekemistä ei voi siirtää niin pyydän jotakuta toista tekemään sen. Keskustelkaa ryhmän kanssa siitä, mitä työntekijä teki oleellisesti toisin. Kirjaa puuttuvat vastaukset ylös.

      Tehtävä

      Jaa osallistujat kolmen hengen ryhmiin ja pyydä heitä valitsemaan keskuudestaan esihenkilö ja työntekijä sekä apuhenkilö.

      Pyydä nyt osallistujia miettimään, miten he itse toimisivat kuormittavassa tilanteessa. Osallistujat kirjoittavat itselleen työkirjaan (s. 33) lyhyen puheenvuoron ja esittävät sen oman ryhmän kesken. Kukin osallistuja on vuorollaan esihenkilö, työntekijä ja apuhenkilö. Apuhenkilön tehtävä on seurata harjoitusta ja kertoa työntekijälle, missä hän onnistui hyvin ja mikä vei tilannetta rakentavasti eteenpäin.

      Lopetus

      Keskustelkaa lopuksi siitä, millaisia ajatuksia työntekijän rooliin asettuminen herätti.

      Lopetus ja katsaus seuraavan päivän sisältöön (ks. yleisohjeet).