7.6.2023

Ryhmäkeskustelut

Ryhmäkeskusteluissa osallistujat pyrkivät määrittämään tehokkaita toimintatapoja opintojensa ja työuransa edistämiseksi sekä tunnistamaan ja määrittelemään mahdollisia ongelmia ja niiden ratkaisukeinoja. Esimerkeissä, joissa käsitellään mahdollisten uhkien ja vastoinkäymisten syitä, ohjaajan on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että jokaiselle uhan tai vastoinkäymisen syylle löytyy ainakin yksi ratkaisuehdotus. Tällä menettelyllä vältetään sellainen ajatusmalli, että joihinkin syihin ei ole mahdollista vaikuttaa millään tavalla.

Toisinaan eri taustatekijöihin tai ongelmakohtiin voi käyttää myös samoja ratkaisu- tai toimintamalleja.

Pari- tai pienryhmäharjoitukset

Harjoitukset tehdään joko pareittain tai pienryhmissä. Ohjaaja kiertelee harjoitusten aikana ryhmissä tarkistamassa, että harjoitus on ymmärretty oikein ja kannustaa osallistujia. Ohjaaja tekee myös kaiken aikaa havaintoja ryhmien työskentelystä. Havainnot palautetaan ryhmälle myönteisinä huomioina harjoitusten jälkeen. Ohjaaja tiedustelee aina tarpeen vaatiessa osallistujilta, onko heillä mahdollisesti kysyttävää.

Roolinottoharjoitukset

Ohjelmassa käytetään myös roolinottoharjoituksia. Aluksi ohjaajapari mallintaa ryhmälle esimerkin huonosti menevästä tilanteesta. Seuraavaksi ryhmä keskustelee ohjaajien esittämistä toimintatavoista ja esittää työntekijää esittävälle ohjaajalle ehdotuksia hänen suoriutumisensa parantamiseksi. Tämän jälkeen ohjaajapari esittää uuden tilanteen ryhmän antaman palautteen huomioiden.

Ohjaajaparin esittämillä roolipeleillä on kaksi päämäärää:

  • Roolipeleillä mallinnetaan erilaisia sosiaalisia tilanteita ja sitä, miltä erilaiset toimintatavat näyttävät. Jokainen osallistuja voi tämän jälkeen määritellä itselleen tehokkaat toimintatavat vastaavanlaisissa tilanteissa.
  • Myös osallistujien kynnys omien roolipeliensä esittämiseen madaltuu, kun ohjaajat panevat ensin itsensä ”likoon”.

Osallistujat soveltavat ryhmäkeskustelujen tuloksia käytäntöön kolmen hengen roolipelissä (ks. harjoitus kohdasta 3.5 Työmäärän hallinta).

Roolipeleissä jokainen esiintyy vuorollaan työntekijänä, esihenki ja apuhenkilönä. Apuhenkilön tehtävänä on havainnoida myönteisiä seikkoja muiden esiintymisestä ja tukea heidän osallistumistaan ja oppimistaan positiivisella palautteella. Näin roolipelit vahvistavat osallistujien sosiaalista pystyvyyttä omakohtaisten suoriutumiskokemusten, muiden mallintaman suo-riutumisen havainnoinnin ja toisilta saadun myönteisen palautteen pohjalta.

Ohjaajapari voi tarvittaessa mallintaa ryhmän aikana muitakin ryhmän esiin tuomia erilaisia toimintatapoja, vaikka niitä ei olisi merkitty harjoituksiin. Mallintamisen ajatuksena on tuoda selvemmin julki, miltä erilaiset ryhmän ehdottamat toimintatavat näyttävät, tuntuvat ja kuinka niitä voisi tarvittaessa kehittää. Ohjaaja voi esimerkiksi pyytää osallistujia asettumaan esihenkilön rooliin, jolloin ohjaaja esittää työntekijää, joka sanoo esihenkilölle ryhmän ehdottaman toimintatavat. Tämän jälkeen voidaan keskustella lisää siitä, miltä työntekijän argumentti tuntui esihenkilön roolista katsottuna ja niin edelleen.