Siirry suoraan sisältöön

Kriisistä toipumisen työpajat työyhteisölle

Varmista henkilöstön hyvinvointi ja toipuminen yllättävän tapahtuman tai kriisin jälkeen ja ota opit talteen.

Kesto Vetäjän valmistautuminen ja 2–3 työpajaa (kesto yhteensä n. 6 tuntia) Sisältö Kolme työskentelyvaihetta ja johtamisen tarkistuslista toipumiseen kriisin jälkeen. Tulos Työarki palautuu sellaiseksi, että voi taas keskittyä työntekoon.
Toipumisen-tyokalu

Mitä?

Menetelmä omatoimisen, yhteisen keskustelun tueksi työyhteisössä.

Kolmivaiheisessa työskentelyssä voitte selvittää, miten henkilöstö voi järkyttävän tapahtuman tai kriisin jälkeen, miten voitte korjata kriisin aikana syntyneitä epäkohtia yhteistyössä ja mitä oppeja tapahtumasta tai kriisistä voi saada tulevaa toimintaa ja tulevia tilanteita varten.

Johtajan tarkistuslista toimii apuna toipumisen eri vaiheissa.

Kenelle?

  • Työyhteisölle (korkeintaan 20 henkeä), joka on kohdannut yhteistä turvallisuuden tunnetta järkyttäneen tilanteen, esim. tietomurto, muutosneuvottelut, tulva, terveydellinen uhka tai murto toimitiloihin.
  • Esihenkilöille, työsuojelutoimijoille ja henkilöstöasiantuntijoille.

Hyödyt?

Työpajatyöskentely antaa työyhteisöille arkisia keinoja selvitä ja jatkaa toimintaa. Se ohjaa työyhteisöä käsittelemään järkyttävää tapahtumaa siten, että kaikkien kokemukset tulevat näkyviin ja huomioiduiksi. Työpajojen sarja antaa työyhteisölle muutaman yhteisen tilaisuuden käydä läpi koettua ja edistää normaaliin työarkeen palaamista.  

Toipuminen voi kestää pitkään – työpajat auttavat eteenpäin

Kun työyhteisö on kokenut jotakin järkyttävää, se vie työyhteisön huomion pitkäksi aikaa. Järkyttävä tapahtuma voi olla esimerkiksi tulipalo, tietomurto, onnettomuus tai jokin laaja koko yhteiskuntaa koskeva kriisi. Välittömästi tapahtuman jälkeen kaikki huomio on itse tilanteen selvittämisessä (vaste). Jos tilanne on vakava, tarjolla on myös viranomaisapua ja tässä vaiheessa usein tilanteessa olleille tarjotaan myös kriisiapua.

Järkyttävän tilanteen kokeminen ja siitä toipuminen on yksilöllistä. Ihmisiä on myös saatettu kohdella eri tavoin. Kokemus on voinut muuttaa suhtautumista työhön, työpaikkaan ja työyhteisöön. Järkyttävän tapahtuman jälkeen työhyvinvointi ja yhteistyö pitää rakentaa uudelleen.

Toipumisen työpajat auttavat työyhteisöä käsittelemään järkyttävää tapahtumaa varhaisen ja pitkän ajan toipumisen aikana. Se antaa keinoja käydä sellaisia keskusteluja, jotka helpottavat muuttuneen, mutta kaikille hyvän työarjen rakentamista.

Prosessikuva toipumisen etenemisestä. Vaaka-akselilla on aika, pystyakselilla toiminnan määrä. Vaste ja toipuminen etenee varautumissuunnitelmista tapahtumaan tai kriisiin,, sitten tulevat ensitoimet, varhainen toipuminen, pitkän ajan toipuminen ja lopuksi jatkuva kehittäminen.

Kuva. Toipumisen eteneminen. (Lähde: Muokattu McKay) 

Työskentelyn vaiheet

Toipumisen työpajoissa edetään kolmen päävaiheen kautta.  

  1. Henkilöstön hyvinvoinnin kartoittaminen: keskustelu siitä, miten ihmiset kokivat tilanteen ja miten he voivat nyt. 
  2. Yhteistyön vahvistaminen: huomion kiinnittäminen siihen, miten työyhteisö toimii nyt ja miten vahvistaa sitä. 
  3. Kriisistä oppiminen: yhteinen keskustelu siitä, mitä kriisistä opittiin, mitä oppeja otetaan käyttöön ja miten varautua paremmin mahdollisiin tuleviin kriiseihin. 

Vaiheita 1 ja 3 edeltää osallistujien itsenäinen työskentely. Lisäksi fasilitaattorin on hyvä varata aikaa ennakkovalmistautumiseen. 

Fasilitointiohje ja työpajamateriaalit

Fasilitointiohje on tarkoitettu työpajojen vetäjälle. Erikseen ladattavia materiaaleja ovat tarvittavat työpajamateriaalit ja pohjat sekä ensimmäisen työpajan ennakkotehtävä. 

Lataa fasilitointiohje (pdf)

Lataa työpajamateriaalit (pdf)

Lataa ennakkotehtävä (pdf)

Johtamisen tarkistuslista

Johtamisella on tärkeä rooli kriisin eri vaiheiden aikana. Tutki alla olevasta kuvaajasta, mitkä ovat johtajan oleellisimmat tehtävät kriisin kehittyessä.


Läpi kaikkien vaiheiden on tärkeää viestiä aktiivisesti tilanteesta ja kuunnella työntekijöitä. Tunteet kuuluvat työelämään ja varsinkin kriisin aikana on tärkeää kohdata ne aidosti ja asiallisesti. Kuormittuneisuutta on hyvä seurata myös akuuttivaiheen jälkeen. Lisäksi johtajien omaa kuormittuneisuutta on hyvä seurata ja huoltaa.