Toinen jakso keskittyy siihen, mikä merkitys uuden oppimisella ja ammatillisella kehittymisellä on oman ammattitaidon ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä muuttuvassa työelämässä.
-
2.1 Elämänkulku ja oppiminen
-
Kesto: noin 20 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on luoda myönteinen mielikuva oppimisesta ja uuden tiedon merkityksestä omalla työuralla. Osallistujat tutustuvat erilaisiin oppimiskäsityksiin ja saavat tietoa myös oppimisvaikeuksista.
Harjoituksen kulku
» Ohjaajat esittelevät ikäintegroituneen ajattelumallin, jonka pohjalta keskustellaan ryhmässä elinikäisen oppimisen käsitteestä.
» Ohjaajat kertovat aikuisena oppimisesta ja oppimisvaikeuksista. Osallistujat voivat miettiä työkirjassa olevan oppimistapa-laatikon avulla omia oppimistyylejään.
Ohje
Esittele ryhmälle ikäintegroitunut ajattelumalli (työkirja s. 18). Kerro, että jokaista elämänvaihetta ja -tilannetta on hyvä arvioida kokonaisuutena. Käynnistä keskustelu pyytämällä osallistujia pohtimaan hetken aikaa, mitä ajatuksia heille herää kuvasta sekä elinikäisen oppimisen käsitteestä. Voit kirjata vastauksia ylös.
Mahdollisia keskustelussa esille nousevia ajatuksia:
- Yhteiskunta muuttuu. Teollisuuden automatisoituminen, sekä tietotekniikan ja tietoliikenneyhteyksien kehittyminen on johtanut monien ammattien katoamiseen ja työnkuvien muuttumiseen.
- Työllisyys omalla alalla saattaa heiketä niin paljon, että on syytä opiskella lisää.
- Määräaikaiset työsuhteet lisääntyvät ja työntekijöiltä vaaditaan monipuolisia projektitaitoja ja erikoisosaamista.
- Joskus ihmiset joutuvat esim. terveydellisistä syistä vaihtamaan alaa ja opiskelemaan uuden ammatin.
- Työnkuvan laajentaminen saattaa lisätä mielenkiintoa työhön.
- Kokemuksen tuoma viisaus on arvokasta.
Voit käyttää tarvittaessa keskustelun tukena seuraavia apukysymyksiä.
- Hyödyttääkö opiskelu aikuisena?
- Hallitsevatko vastavalmistuneet asiat paremmin?
- Liittyykö opiskelu ylipäätään tiettyyn elämänvaiheeseen? Onko opiskelu vain nuoria varten?
Kysy osallistujilta vielä lopuksi, kuinka elinikäisen oppimisen ajatus on näkynyt heidän elämässään. Pyydä muutama kommentti.
Kiitä ryhmää ajatuksista.
Keskustelkaa ryhmässä vielä erilaisista oppimistavoista.
Varsinainen oppiminen ei muutu iän myötä, sen sijaan tapa oppia voi muuttua, esimerkiksi irrallisten asioiden ulkoaoppiminen saattaa vaatia enemmän aikaa.
Motivaatio ja oma kiinnostus opittavaa asiaa kohtaan auttavat oppimisessa. On tärkeää, että jokainen tiedostaa omat oppimistapansa tehokkaan ja miellyttävän oppimisprosessien aikaansaamiseksi. Tämä vaikuttaa myönteisesti niin itse oppimiseen kuin haluun tarttua myöhemminkin uusiin oppimishaasteisiin.
Oppimistapojen ohella on tärkeää tunnistaa myös oppimisvaikeudet. Ääritapauksessa ne voivat aiheuttaa itsetunnon heikkenemistä, työuupumusta tai haluttomuutta osallistua itsensä ja työyhteisön kehittämiseen.
Viimeaikaisten selvitysten mukaan aikuisten oppimisvaikeudet ovat yleisiä.
Oppimiseen liittyvien kielteisten asenteiden takana saattaa olla oppimisvaikeuksia, jotka ilmenevät esimerkiksi luetun tekstin ymmärtämisen vaikeutena. Oppimisvaikeuksista puhuttaessa on syytä huomioida, etteivät ne liity henkilön lahjakkuuteen tai älykkyyteen vaan kertovat vain erilaisesta tavasta hahmottaa ja prosessoida tietoa.
Lisätietoja oppimisvaikeuksista löytyy esimerkiksi Erilaisten Oppijoiden Liiton internet-sivuilta.
Työkirjan sivulla 19 on esitetty lista erilaisista oppimistavoista. Voitte keskustella lyhyesti siitä, minkälainen oppimistapa osallistujille on mieluisin.
Lopetus
Kiitä ryhmää kommenteista.
-
-
2.2 Omassa työssä kehittyminen
-
Kesto: noin 45 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on motivoida osallistujat pohtimaan omia kehitystarpeitaan ja oppimisen ja opiskelun mahdollisuuksia ammatillisesta näkökulmasta. Taitojen päivittäminen on tarpeellista paitsi työn ja työelämän muutosten myötä myös henkilökohtaisen hyvinvoinnin kannalta.
Harjoituksen kulku
» Osallistujat miettivät työkirjan avulla niitä taitoja, joiden kehittämisestä olisi heille hyötyä ja laativat kehityssuunnitelman.
» Suunnitelmat käydään läpi pareittain.
Ohje
Kerro ennen harjoitusta ryhmälle, että on tärkeää paitsi tunnistaa omat vahvat puolensa, kykynsä ja taitonsa myös tiedostaa, mitä taitoja olisi tarpeen kehittää. Taidot eivät ole välttämättä pysyviä, ja siksi kannattaakin huolehtia taitojen päivittämisestä.
Tehtävä
Pyydä osallistujia miettimään ammatillisia ja omaan työhön liittyviä taitoja. Mitä taitoja heidän pitäisi tai kannattaisi vahvistaa (työkirja sivu 20)? Anna tähän tehtävään aikaa muutama minuutti.
Pyydä sen jälkeen osallistujia kirjaamaan työkirjaan sellaisia kehitysideoita, jotka liittyvät työn suorittamiseen (työkirja s. 21). Osallistujat voivat hyödyntää harjoituksessa listaa erilaisista oppimistavoista.
Jaa osallistujat pareihin tai pienryhmiin ja pyydä heitä käymään yhdessä läpi, millaisia kehitystarpeita nousi esiin ja kuinka ne olisivat toteutettavissa. Osallistujat voivat täydentää omaa listaansa keskustelun aikana. Anna keskustelulle aikaa yhteensä noin 10 minuuttia.
Mikäli aikaa on käytettävissä vähän, voit siirtyä purkamaan harjoitusta ilman pari- tai pienryhmäharjoitusta.
Lopetus
Pyydä pareja tai pienryhmiä kertomaan, minkälaisia kysymyksiä he käsittelivät. Voit vaihtoehtoisesti pyytää jokaista osallistujaa kertomaan yhden kehitysidean.
Kiitä kaikkia osallistujia harjoituksesta.
-
-
2.3 Muutosten hallinta työssä ja työuralla
-
Kesto: noin 70 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on ennakoida erilaisia muutoksia työssä ja työuralla sekä miettiä rakentavia toimintatapoja näiden tilanteiden varalle, jotta muutokset voidaan nähdä myönteisinä mahdollisuuksina.
Harjoituksen kulku
» Keskustellaan ryhmässä esimerkkitarinan avulla muutostilanteiden epävarmuustekijöistä ja oman toiminnan merkityksestä tilanteen edistämiseksi.
» Pienryhmät ideoivat erilaisia muutostilanteita ja käsittelevät ne tarinan mallin mukaisesti.
» Mietitään omia tulevia muutoksia työkirjan avulla.
Ohje
Käynnistä keskustelu lukemalla itse tai pyytämällä jotakuta osallistujaa lukemaan esimerkkitarina J ääneen (työkirja s. 22):
Henkilö J oli ollut pitkään samassa työpaikassa. Nyt työpaikassa toteutettiin uudistuksia, joiden myötä J siirtyisi työryhmän jäseneksi. J oli aikaisemmin työskennellyt pääasiassa yksin. J tunsi epävarmuutta omasta tulevaisuudestaan.
Kirjoita fläppitaululle tai verkkototeutuksessa käyttämällesi yhteiselle verkkoalustalle otsikoksi muutostilanne työpaikalla ja kysy osallistujilta, minkä vuoksi J kokee epävarmuutta työryhmään siirtymisen vuoksi. Kirjaa toiseen sarakkeeseen epävarmuustekijöitä ja toiseen ratkaisumalleja.
Pyri kirjaamaan keskustelussa esiintulleet ehdotukset mahdollisimman konkreettisiksi toimintaohjeiksi J:lle.
Tehtävä
Jaa seuraavaksi osallistujat pienryhmiin.
Pyydä ryhmiä pohtimaan käsiteltäväksi sellainen muutostilanne työssä, jolla on vaikutuksia työtilanteeseen tai työn suorittamiseen ja pilkkomaan ongelma samalla tavalla kuin edellä tehtiin: Mikä tässä muutostilanteessa aiheuttaisi epävarmuutta ja kuinka kyseissä muutostilanteessa olevan henkilön kannattaisi toimia?
Pyydä ryhmiä kirjaamaan ajatukset ylös joko fläppipaperille tai yhteiselle verkkoalustalle.
Mikäli osallistujia on vähän, voit pyytää jokaista pienryhmää valitsemaan kaksi muutostilannetta. Anna harjoituksen tekoon aikaa noin 20 minuuttia. Kysele pienryhmistä, tarvitsevatko he lisäaikaa.
Pyydä jokaista pienryhmää esittelemään ryhmälle muutostilanne ja selviytymiskeinot.
Huomioi
Pyri viemään ratkaisumallit siihen suuntaan, että toimijana ratkaisussa on muutostilanteessa oleva henkilö. Esimerkiksi jos joku ehdottaa, että esihenkilön pitäisi puuttua asiaan, voit kysyä osallistujilta, kuinka asian voisi ottaa esiin esihenkilön kanssa ja vaikuttaa tällä tavoin sen eteenpäinviemiseen.
Tehtävä
Pyydä osallistujia lopuksi avaamaan työkirja sivulta 23 ja tekemään muutostilanteisiin liittyvät harjoitukset 1–2. Anna harjoituksen tekoon aikaa noin 8 minuuttia. Kerro osallistujille, että he voivat käyttää ryhmätöiden toimintaehdotuksia hyväkseen harjoituksessa.
Lopetus
Keskustelkaa osallistujien kanssa lopuksi siitä, kuinka he ovat toimineet muutostilanteissa ja minkälaisia vaikutuksia toiminnalla on ollut. Keskustelussa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti oman toiminnan myönteisiin vaikutuksiin muutostilanteissa.
Kiitä kaikkia osallistujia.
-
-
2.4 Informaatiohaastattelu
-
Kesto: noin 45 minuuttia.
Tavoite
Informaatiohaastattelun tavoitteena on innostaa osallistujia pohtimaan uusia näkökulmia omiin tulevaisuudensuunnitelmiinsa.
Harjoituksen kulku
» Ryhmään kutsutaan vierailija, jota osallistujat haastattelevat työuraan liittyvissä kysymyksissä.
» Haastattelukysymyksiä on suunniteltu ennen haastattelua.
Ohje
Pyydä informaatiohaastatteluun osallistujien haastateltavaksi organisaatiossa mielellään pitkäaikaisesti työskennellyt henkilö. Kyseessä ei kuitenkaan tarvitse olla urallaan korkealle edennyt henkilö, vaan ennemminkin sellainen henkilö, joka on kokenut työnsä mielekkääksi.
Haastateltavan valintakriteerinä on sopivuus myönteiseksi roolimalliksi. Harjoitus on osallistujille mielenkiintoinen, koska he pääsevät konkreettisesti tutustumaan urapolkuihin ja saavat mahdollisesti lisätietoa esimerkiksi erilaisissa muutostilanteissa toimimisesta.
Aikataulussa pysymiseksi kannattaa vierailijalle antaa etukäteen ohjeistusta. Tällä pyritään varmistamaan, että tärkeät asiat ehditään käsitellä annetun ajan (noin 45 minuuttia) puitteissa. Ohjeistuksen tueksi voi käyttää Ohjaajan käsikirjan liitteessä olevaa Kutsua informaatiohaastatteluun.
Kerro johdannoksi, että informaatiohaastattelun tavoitteena on antaa uusia näkökulmia urasuunnitteluun ja työelämään.
Tehtävä
Pyydä osallistujia miettimään noin 5 minuutin ajan ennen haastattelua, mitä he haluaisivat tietää vierailijalta. Kysymyksille on varattu tilaa työkirjan sivulle 24.
Kysymykset voivat liittyä esimerkiksi tavoitteiden saavuttamiseen, muutostilanteisiin tai työn sisältöön.
Lopetus
Lopetus ja katsaus seuraavan päivän sisältöön (ks. yleisohjeet)
-