Jakson tavoitteena on ryhmätyöskentelyn käynnistäminen ja osallistujien orientoiminen miettimään omia työelämätavoitteitaan.
Jakson aikana kartoitetaan henkilökohtaisia taitoja ja vahvuuksia sekä käsitellään työelämää kokonaisuutena, johon kuuluu myös vapaa-aika.
-
1.1 Ohjaajaparin esittäytyminen ja ohjelman esittely
-
Kesto: 15 minuuttia.
Tavoite
Tavoitteena on osallistujien motivoiminen ryhmätyöskentelyyn sekä avoimen ja luottamuksellisen keskusteluilmapiirin luominen. Osallistujat tutustuvat ohjelman taustoihin, päämääriin sekä henkilöstöhallinnon ja työterveyshuollon rooliin ohjelman toteutuksessa.
Harjoituksen kulku
Ohjaajapari esittelee itsensä ja ohjelman ryhmälle. Keskustellaan ryhmässä käsiteltävien asioiden luottamuksellisuudesta.
Ohje
Esittele itsesi ryhmälle ja kerro hieman taustastasi tai kokemuksistasi tämän-tyyppisten ryhmien vetäjänä. Voit myös kertoa omin sanoin menetelmän taustoista ja tavoitteista.
Ohjelman taustat ja päämäärät
Työuran uurtaja® -menetelmän päämääränä on lisätä työn ja työuran hallintaa muuttuvassa työelämässä. Työelämän kasvavat haasteet ja henkilökohtaiset muutostilanteet vaativat yksilöllisten voimavarojen vahvistamista. Aktiivinen stressinhallintakeinojen käyttäminen edistää hyvinvointia ja työssä jaksamista.
Ohjelman aikana käsitellään yleisesti työnhallinnassa ja työuran suunnittelussa tärkeitä taitoja. Tällaisia ovat muun muassa omien vahvuuksien ja kehittämiskohteiden tunnistaminen. Ohjelman aikana pyritään myös ennakoimaan ja tunnistamaan mahdollisia vastoinkäymisiä ja luomaan ratkaisumalleja niiden voittamiseksi. Tavoitteena on, että jokainen osallistuja kykenee laatimaan realistisen lähitulevaisuuden toimintasuunnitelman itse asettamiensa tavoitteiden saavuttamiseksi.
Työuran uurtaja® -ryhmämenetelmä on Työterveyslaitoksessa asiantuntijaryhmässä kehitetty, teoriapohjainen ryhmämenetelmä. Ryhmätyön malli perustuu Yhdysvalloissa, Michiganin yliopistossa aloitettuun ja Suomessa Työterveyslaitoksessa jatkettuun ryhmätoiminnan kehittämiseen. Ohjelma on suunniteltu työterveyshuollon ja henkilöstöhallinnon yhteiseksi työkaluksi.
Menetelmän onnistumisen edellytyksenä on osallistujien aktiivinen osallistuminen ryhmän toimintaan: pienryhmäharjoituksiin ja keskusteluihin. Menetelmässä hyödynnetään osallistujien omia kokemuksia, tietoja ja taitoja. Ohjelman aikana keskustellaan ja tehdään runsaasti pienryhmätöitä.
Lopuksi on hyvä sopia osallistujien kanssa ryhmässä käsiteltävien asioiden luottamuksellisuudesta. Voit myös muistuttaa, että kukin voi itse päättää, kuinka paljon hän haluaa kertoa omasta työurastaan ja siihen liittyvistä tavoitteistaan.
Huomioi
Perehdy ennen ryhmän alkua ohjelman päämääriin. Ohjaajapari miettii etukäteen lyhyen tarinan omista työurakokemuksistaan. Kiinnitä tarinassasi huomiota henkilökohtaisten vahvuuksien ja mielenkiinnonkohteiden merkitykseen urallasi. Kuvaa myönteisten kokemusten ohessa myös joitakin uraasi liittyviä vastoinkäymisiä ja sitä kuinka selvisit niistä. Esittäytymisesi avulla luot asiantuntijan asemaa osallistujien silmissä, mutta osoitat myös olevasi inhimillinen. Ks. Ohjaajana ryhmässä.
-
-
1.2 Alkuharjoitus
-
Kesto: noin 15 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on virittää osallistujat miettimään työtä, työelämää ja sen sisältöjä. Harjoitus auttaa osallistujia tutustumaan toisiinsa sekä luo mielikuvan tulevan koulutuksen työskentelytavasta.
Harjoituksen kulku
Osallistujat tutustuvat seinällä oleviin tai verkkototeutuksessa ruudun kautta jaettaviin kuviin ja miettivät niiden yhteyttä työelämään.
Saman kuvan valinneet pienryhmät muodostavat yhteisen tarinan
Ohjaaja tekee yhteenvedon tarinoista.
Ohje
Varaa tätä harjoitusta varten neljä kuvaa. Ripusta kuvat ryhmätilaan osallistujien nähtäväksi. Voit leikata kuvat esimerkiksi lehdestä tai käyttää valokuvia, julisteita, maalauksia tai piirroksia. Verkkototeutuksessa jaa kuvat näytöllä.
Pyydä osallistujia nousemaan ylös, tutustumaan kuviin tarkemmin ja miettimään, millä tavalla kuvat liittyvät työelämään.
Kun osallistujat ovat tutustuneet kuviin, pyydä heitä joko asettumaan heitä puhutelleen kuvan viereen tai verkkototeutuksessa jakamaan tieto valitusta kuvasta (esim. kyseisen kuvan numero) esimerkiksi chat-kentän kautta.
Kun kaikki ovat valinneet kuvan, pyydä heitä jokaista kertomaan pienryhmässä toisilleen, miksi he valitsivat juuri tämän kuvan ja keskustelemaan tämän jälkeen siitä, mikä heidän tarinoissaan oli yhteistä. Verkkototeutuksessa jaa osallistujat pienryhmähuoneisiin. Kerro aluksi lyhyesti pienryhmätoiminnosta, jos se ei ole ennalta osallistujille tuttu ja anna ohjeet yhteiseen työskentelytilaan palaamisesta.
Kun kaikki ryhmät alkavat olla valmiita, pyydä pienryhmiä vielä muodostamaan yhteinen kertomus siitä, mikä kuvassa oli yhteisesti puhutellut pienryhmää. Lopuksi kukin pienryhmä kertoo ajatuksistaan koko ryhmälle ja ohjaajille.
Huomioi
Jos jonkin kuvan valitsee vain yksi ryhmäläinen, voi toinen ohjaaja tehdä harjoituksen hänen kanssaan. Toinen ohjaaja voi muutenkin osallistua harjoitukseen. Tällä tavalla ohjaajat lähentävät itseään ryhmäläisten kanssa.
Lopetus
Kiitä ryhmiä tarinoista.
Tee lyhyt yhteenveto kaikista kertomuksista, esimerkiksi mikä tarinoissa oli yhteistä. Pyri yhteenvedossa yhdistämään kertomukset välttäen vastakkainasettelua pienryhmien välillä, vaikka tarinat eroaisivatkin toisistaan. Voit kertoa ryhmälle, että tulevien päivien työskentelytapa on juuri tehdyn harjoituksen kaltaista. Ryhmässä mietitään erilaisia työelämäteemoja sekä itsenäisesti että ryhmässä. Ryhmässä keskustellaan paljon ja vaihdetaan mielipiteitä ja kokemuksia. Osallistujien oma panos ryhmän onnistumisessa on tärkeää – he ovat ryhmän pääosan esittäjiä.
-
-
1.3 Työelämätavoitteet-haastattelu
-
Kesto: noin 45 minuuttia.
Tavoite
Tämän harjoituksen tavoitteena on tutustuttaa ryhmän osallistujat paremmin toisiinsa. Harjoitus orientoi osallistujat miettimään omia työelämä- ja tulevaisuudentavoitteita sekä antaa mahdollisuuden tavoitteiden keskinäiseen peilailuun. Ohjaajille harjoitus antaa perustietoa yksittäisistä ryhmän jäsenistä, jota voi hyödyntää harjoitusten työstämisessä myöhemmin.
Harjoituksen kulku
Ryhmäläiset haastattelevat toisiaan ja esittelevät sen jälkeen parinsa koko ryhmälle. Osallistujista tehdään haastattelun pohjalta lyhyt esittely fläppipaperille tai verkkototeutuksessa jaetulle näytölle.
Ohje
Kirjoita taululle seuraava teksti tai jaa se tietokoneen ruudulla:
Parin esittelyohje:
- parin nimi
- missä asuu
- tämän hetkinen työtilanne
- työhön liittyvät tulevaisuuden suunnitelmat (esim. täydentävä koulutus, kurssit, työaikajoustot)
- harrastukset
Vetäjät jakavat osallistujat pareiksi. Voidaan myös muodostaa yksi kolmen hengen ryhmä. Pyri ohjaamaan osallistujat pareiksi sellaisen henkilön kanssa, jota he eivät tunne kovin hyvin. Ohjaajat voivat ehdottaa myös ryhmän jäseniä etsimään sellaisen henkilön, jonka he tuntevat vähiten tai jonka kanssa he ovat olleet vähiten tekemisissä. Verkkototeutuksessa ohjaaja voi kysellä osallistujilta, ketkä ovat ennalta tuttuja keskenään.
Pyydä osallistujia haastattelemaan parejaan edellä olevien kysymysten mukaan. Anna haastatteluihin aikaa noin 10 minuuttia. Verkkototeutuksessa jaa parit pienryhmähuoneisiin.
Myös ohjaajat tekevät toisistaan haastattelun. Aloittakaa esittelemällä toisenne ja pyrkikää pitämään esittely ytimekkäänä. Ohjaajien esittely toimii myös mallina ryhmälle.
Pyydä tämän jälkeen osallistujia esittelemään oma parinsa. Kirjoita nimi, asuinpaikka, kokemukset, suunnitelmat ja harrastukset ylös (vain pääkohdat, jos tietoa on paljon). Varmista, että jokaiseen esittelykohtaan saadaan vastaus. Lähitoteutuksessa pyri tekemään kunkin parin esittely samalle fläppipaperille.
Vaihtoehto lähitoteutuksessa: Voit jakaa jokaiselle parille yhden fläppipaperin ja tussit. Parit voivat kirjoittaa esittelyt suoraan fläpille. Näin säästät aikaa varsinkin silloin, kun kyse on suuresta ryhmästä.
Huomioi
On tärkeää kirjoittaa jokaisesta osallistujasta esittely fläppipaperille ja ripustaa esittely seinälle tai verkkototeutuksessa esimerkiksi yhteiselle verkkoalustalle. Muista tehdä vastaava esittely myös henkilöistä, jotka eivät olleet syystä tai toisesta mukana esittelyharjoituksessa. Ohjaajapari voi haastatella heitä ja kirjoittaa vastaukset ylös.
-
-
1.4 Katsaus ohjelman sisältöön
-
Kesto: noin 15 minuuttia.
Tavoite
Katsauksen tavoitteena on luoda yleinen käsitys menetelmän sisällöistä ja siitä, kuinka ne liittyvät uranhallintaan ja tukevat ryhmän lopuksi tehtävää tavoitesuunnitelmaa.
Harjoituksen kulku
Ohjaaja esittelee ohjelman sisällöt.
Ohje
Kirjoita taululle tai verkkototeutuksessa jaa tietokoneen ruudulla seuraava teksti:
Ohjelman sisältö:
1. Omat vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet
2. Työssä tarvittavat taidot
3. Elinikäinen oppiminen
4. Työuran hallintaa koskevan tiedon ja tuen hankkiminen
5. Vastoinkäymisiin varautuminen työssä ja työuralla
6. Henkinen hyvinvointi ja stressinhallinta
7. Työtä tai työuraa koskevan suunnitelman laatiminenKäy läpi jaksojen sisältö kohta kohdalta:
1. Omat vahvuudet ja mielenkiinnon kohteet
Ohjelman aikana
- tunnistetaan henkilökohtaisia vahvuuksia ja taitoja
- mietitään, minkälaisissa työtehtävissä osallistuja viihtyisi.
Ohjelman aikana
- käsitellään erilaisia muutostilanteita ja toimintaa niissä
- opetellaan työn ja työmäärän hallintaa
- kehitetään työssä tarvittavia esiintymis- ja ryhmätyötaitoja
Ohjelman aikana
- arvioidaan taitojen ja vahvuuksien kehittämistarpeita
- tunnistetaan erilaisia oppimisympäristöjä
- pohditaan uuden oppimisen merkitystä työuran hallinnan kannalta.
4. Työtä koskevan tuen ja tiedon hankkiminen
Ohjelman aikana
- pohditaan sosiaalisen tuen ja verkostojen merkitystä työelämän kysymyksissä
- etsitään uusia kanavia työtä koskevan tiedon saamisen helpottamiseksi.
Ohjelman aikana
- opitaan ennakoimaan erilaisia työuralla mahdollisesti kohdattavia vastoinkäymisiä ja haasteita
- suunnitellaan ratkaisukeinoja vastoinkäymisten voittamiseksi.
Ohjelman aikana
- mietitään, mitä hyvinvointi merkitsee
- opetellaan toimintatapoja hyvinvoinnin ja stressinhallinnan edistämiseksi.
7. Työtä tai työuraa koskevan suunnitelman tekeminen
Ohjelman aikana
- laaditaan henkilökohtainen suunnitelma työhön liittyvien tavoitteiden ja odotusten saavuttamiseksi.
» Kerro osallistujille, että työkirjan sivulla 7 on esitelty tarkemmin sisältöjen jakautuminen eri jaksoille.
-
-
1.5 Osallistujien rooli
-
Kesto: noin 15 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksella pyritään motivoimaan erilaisista elämäntilanteista ja lähtökohdista tulevat osallistujat mukaan harjoituksiin. Kun osallistujat oivaltavat itse harjoitusten merkityksen oman kehittymisen ja jaksamisen kannalta, on tällä myönteinen vaikutus motivaation syntymiseen.
Harjoituksen kulku
» Keskustellaan osallistujien odotuksista sekä siitä, mitkä käsiteltävistä asioista ovat osallistujien mielestä hyödyllisiä.
Ohje
Kerro ryhmälle, että ohjelmassa hyödynnetään osallistujien omia kokemuksia, tietoja ja taitoja. Ohjelman onnistuminen edellyttää heiltä aktiivista osallistumista ryhmän aikana tehtäviin harjoituksiin ja keskusteluihin.
Keskustelkaa siitä, minkälaisia odotuksia ja toiveita osallistujilla on ryhmästä sekä millä tavalla he hyötyvät edellisellä sivulla esitetyistä ohjelman sisällöistä.
Kirjoita osallistujien mainitsemat hyödyt ylös.
Odota ryhmän vastauksia. Johdattele keskustelua seuraavia johtopäätöksiä kohti:
- Työelämänhallintataidot auttavat omien tavoitteiden selkeyttämisessä ja saavuttamisessa muuttuvassa työelämässä.
- Hyvä työnhallinta ylläpitää ja edistää työssä jaksamista ja hyvinvointia ylipäätään elämän eri alueilla.
- Yhdessä keskusteltaessa voi saada uusia näkökulmia ja oivaltaa sellaista, mitä ei yksin tulisi ajatelleeksikaan.
Lopetus
Tee yhteenveto hyödyistä. Muistuta lopuksi, että tämän ohjelman aikana opitut asiat toimivat viimekädessä vain, kun jokainen itse yrittää ja osallistuu aktiivisesti toimintaan.
-
-
1.6 Henkilökohtaisten vahvuuksien tunnistaminen
-
Kesto: noin 20 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksen tavoitteena on omien taitojen ja kykyjen tunnistaminen. Omien vahvuuksien tunnistamisella pyritään lisäämään osallistujien itsetuntoa ja hyvinvointia sekä antamaan perustaa tulevaisuuden suunnitelmille ja itsensä kehittämiseen. Omien vahvojen puolien, kykyjen ja taitojen tunnistaminen auttaa hahmottamaan omaa osaamista, miettimään omia kehittymismahdollisuuksia sekä suuntamaan omaa työtoimintaa tehokkaalla tavalla. Harjoituksessa pohditaan työssä opittujen ja omassa ammatissa tarvittavien taitojen lisäksi myös sellaisia taitoja, joita on käyttänyt työn ulkopuolella.
Harjoituksen kulku
» Osallistujat kartoittavat osaamistaan työkirjaharjoituksen avulla.
» Osallistujat pohtivat, millaisia taitoja he käyttävät mielellään.
» Johtopäätökseksi osallistujat huomaavat, että kehittämistä kannattaisi suunnata mieluisiin taitoihin ja vahvuuksiin.
Ohje
Pyydä osallistujia avaamaan työkirja sivulta 9 kohdasta Taidot ja henkilökohtaiset vahvuudet. Tätä kykyluetteloa osallistujat voivat käyttää omien taitojensa ja vahvuuksiensa arvioimiseen.
Lista kyvyistä ja taidoista ei ole täydellinen. Tehtävän loppuun on varattu tila sellaisille taidoille, joita listaan ei ole merkitty.
Tehtävä
Pyydä osallistujia käymään luettelo läpi ja merkitsemään rastilla kaikki ne taidot ja vahvuudet, jotka heillä mielestään on. Anna työskentelyaikaa muutama minuutti.
Seuraavaksi koko luettelo käydään uudelleen läpi ja siitä alleviivataan ne kyvyt, joiden käyttämisestä pitää tai joita käyttää erityisen mielellään esimerkiksi omissa työtehtävissään. Osallistujat voivat tarvittaessa alleviivata myös sellaisia kohtia, joita he eivät kokeneet omikseen. Anna työskentelyaikaa muutama minuutti.
Pyydä lopuksi osallistujia miettimään konkreettinen esimerkki tilanteesta, jossa hänen vahvuutensa ovat tulleet esiin. Pyydä kirjaaman tilanne ylös työkirjan sivulle 11.
Lopetus
Keskustelkaa vielä siitä, minkälaisia taitoja osallistujat valitsivat ja minkä vuoksi.
Kerro osallistujille, että tämä harjoitus on tärkeä työkalu omaa työuran hallintaa ajatellen. Harjoitus osoittaa paitsi vahvuudet myös ne taidot, joiden kehittämisestä voisi olla hyötyä tulevaisuudessa.
-
-
1.7 Siirrettävät taidot
-
Kesto: noin 15 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksessa opitaan näkemään nykyisen työn ulkopuolisten oppimisympäristöjen, kuten kodin ja harrastusten, merkitys ammatillisen kehityksen tukena. Taitojen siirrettävyys auttaa laajentamaan näkemystä siitä, millaisia työtehtäviä voisi tulevaisuudessa tehdä.
Harjoituksen kulku
» Ohjaajat kertovat osallistujille siirrettävien taitojen idean.
» Osallistujat kartoittavat työkirjan avulla työnkuviaan, työssään tarvitsemia taitoja sekä pohtivat, millaisiin uusiin työtehtäviin taitoja voisi hyödyntää.
Ohje
Kerro osallistujille, mitä taitojen siirrettävyydellä tarkoitetaan: siirrettävä taito on taito, joka on alunperin opittu eri yhteydessä kuin missä sitä tarvitaan. Esimerkiksi lapsiperheessä tarvittavasta organisointitaidosta voi olla paljon hyötyä muistamista vaativien työtehtävien hallinnassa ja suunnistustaito voi auttaa selkiyttämään ja suunnittelemaan työprojektin etenemistä.
Tehtävä
Pyydä osallistujia pohtimaan hetki tämänhetkiseen työnkuvaansa liittyviä työtehtäviä ja työssään tarvitsemiaan taitoja (työkirja s. 12 harjoitukset 1 ja 2). Anna kirjoittamiseen aikaa 4–5 minuuttia.
Pyydä seuraavaksi ympyröimään näistä taidoista ne, jotka he ovat hankkineet edellisistä työtehtävistä, harrastuksista tai muualta nykyisen työn ulkopuolelta. Pyydä lopuksi osallistujia ideoimaan minkälaisissa erilaisissa tehtävissä heidän taitojaan voisi hyödyntää (harjoitus 3). Mikäli aikaa on, voit myös jakaa osallistujat työstämään harjoitusta pareittain.
Lopetus
Pura harjoitus kysymällä osallistujilta, millaisia ajatuksia heille tuli taitojen hyödyntämisestä. Voit myös pyytää miettimään, tuleeko heille mieleen omasta elämästään esimerkkejä, joissa taitojen siirrettävyydestä on ollut iloa.
-
-
1.8 Työ ja vapaa-aika
-
Kesto: noin 30 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksessa käsitellään vapaa-ajan merkitystä hyvinvoinnin edistäjänä ja työn tasapainottajana.
Harjoituksen kulku
» Aluksi osallistujat ideoivat ryhmässä virkistäviä harrastuksia.
» Pienryhmissä täytetään työkirjatehtävä erilaisista tasapainottavista vapaa-ajanviettotavoista.
» Mietitään, millaiset harrastukset sopisivat itselle.
Ohje
Vapaa-ajalla on keskeinen merkitys työssäjaksamisen ja henkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Kysy osallistujilta, millaiset harrastukset ja vapaa-ajan toimet virkistävät ja edistävät jaksamista. Mikä niistä tekee virkistäviä? Kirjaa vastaukset ylös. Kun ryhmä ei enää keksi uusia harrastuksia, voit käydä listan vielä kerran läpi.
Tehtävä
Jaa seuraavaksi osallistujat noin kolmen hengen ryhmiin ja pyydä heitä ideoimaan harrastuksia erilaisten työtilanteiden tasapainottajaksi (työkirja s. 13).
Anna tähän työskentelyaikaa noin 8–10 minuuttia.
Pyydä osallistujia vielä merkitsemään itsenäisesti taulukkoon ne harrastukset, jotka sopisivat itselle tai omaan tilanteeseen.
Lopetus
Voit kysyä lopuksi, tuliko osallistujille ajatuksia tai uusia ideoita omasta vapaa-ajan vietosta.
-
-
1.9 Työelämäodotukset
-
Kesto: noin 10 minuuttia.
Tavoite
Harjoituksessa osallistujat pohtivat omia työelämään liittyviä odotuksiaan. Harjoitus auttaa omien työuranäkymien prosessoinnissa ja motivoi liittämään ohjelman aikana käsiteltäviä asioita omaan tilanteeseen. Harjoitus toimii pohjana tavoitesuunnitelman laatimiselle.
Harjoituksen kulku
» Osallistujat syventyvät hetkeksi miettimään työuraodotuksiaan työkirjaan.
Ohje
Voit teettää seuraavan tehtävän aikataulusta riippuen joko ryhmässä tai antaa sen osallistujille kotitehtäväksi.
Tehtävä
Pyydä osallistujia avaamaan työkirja sivulta 15 ja miettimään työhön ja työelämään liittyviä odotuksia ja tavoitteita omalta kohdaltaan esimerkiksi 5–10 vuoden päähän. Anna tehtävän tekoon aikaa noin 10 minuuttia.
Lopetus
Kysy muutamilta vapaaehtoisilta, minkälaisia odotuksia he kirjasivat ja mitkä ohjelman sisällöistä olisivat erityisen hyödyllisiä omien tavoitteiden toteutumisen kannalta.
-
-
1.10 Ensimmäisen päivän lopetus ja katsaus seuraavan päivän sisältöön
-
Kesto: noin 15 minuuttia.
Tavoite
Loppukeskustelun tavoitteena on tehdä yhteenveto päivän kokemuksista sekä luoda mielikuva seuraavan päivän ohjelmasta. Tämä keskustelu käydään jokaisen päivän päätteeksi.
Ohje
Tee päivän lopuksi lyhyt kyselykierros siitä, miltä tämä päivä on tuntunut sekä onko heille jäänyt mahdollisesti jotain kysyttävää tämän tai tulevien jaksojen ohjelmasta. Huomioi, että kaikki saavat puheenvuoron.
Lopetus
Kiitä käytetyistä puheenvuoroista sekä osallistujien antamasta panoksesta ryhmälle.
Huomioi
Kun ryhmä on lähtenyt, käy läpi ohjaajaparisi kanssa ryhmäläisten rooleja ja sitä, miten roolit tuntuvat vaikuttavan ryhmän ilmapiiriin. Suunnitelkaa yhdessä parisi kanssa ne toimenpiteet, joiden avulla vaikutatte rooleihin, mikäli roolit ovat haitallisia positiivisen tuloksen kannalta.
Keinoina voi käyttää esimerkiksi pienryhmien kokoonpanon muuttamista tarkoituksenmukaisemmaksi, suunniteltua kohdistettua huomiota tiettyihin osallistujiin tai asioihin tai suunniteltua keskeyttämistä, mikäli keskustelu lipsuu aiheesta. Lähitoteutuksessa voi myös muuttaa istumajärjestystä.
Tarkista lopuksi seuraavan päivän työnjako ja lähitoteutuksessa huolehdi siitä, että tilat jäävät seuraavaa päivää varten siisteiksi ja fläpit tarkoituksenmukaiseen järjestykseen seinille. Tämä kaikki osoittaa arvostusta sekä omaa työtä että osallistujia kohtaan.
-