Miten käännetään työhyvinvointimittarit reilusti plussalle? Tutustu oivalluksiin ja hyviin käytäntöihin, joita psykologi Liisa Puskala ja hr-johtaja Salla Arvonen nostivat esiin Työelämän mielenterveysohjelman SuomiAreena-keskustelussa.

UUTINEN 23.8.2022

 

Etkö päässyt katsomaan Työelämän mielenterveysohjelman SuomiAreena-keskustelua heinäkuussa? Ei se mitään, Riku Rantalan juontama keskustelu on nähtävissä verkossa – varaisitko kalenteristasi sille 45 minuuttia vaikka jo tältä viikolta?

Keskustelun pääteemana oli kysymys siitä, minkä pitää muuttua, jotta töissä jaksettaisiin nykyistä paremmin. Kenen pitää ryhtyä toimeen, ettei työ kuormittaisi mieltä liikaa?

Liisa_Riku_Salla_SuomiAreena_14_7_22_2

Kuvassa Työterveyslaitoksen psykologi Liisa Puskala (vas.), juontaja Riku Rantala ja hr-johtaja Salla Arvonen. 

Miten mielen työkyvystä huolehditaan?

Työterveyslaitoksen psykologi ja erityisasiantuntija Liisa Puskala nosti keskustelussa esiin, miten tärkeää on huomioida työpaikalla myös mielen työkyky. Myös ajanhallintaa ja priorisointia pitää tehdä yhteistyössä aivan kuin muitakin työtehtäviä. Hän toi keskusteluun esimerkiksi seuraavia näkökulmia: 

  • ”Nykyinen työelämä on hirveän intensiivistä ja kuluttavaa. Meidän tarvitsisi tietoisemmin budjetoida myös palautumista.”
  • ”Moni sanoo, että työ on niin kivaa, ettei tarvitse levätä. Jossain sopivassa välissä pitää laskea kuitenkin kierroksia.”
  • ”Meillä on mielenterveyseläköitymisiä saman verran kuin tulipaloja. Missä meidän työpaikoillamme on mielenterveyden poistumistiet ja vaahtosammuttimet?”
  • ”On työnantajan vastuulla lakisääteisesti huolehtia, että ihmiselle annetaan ihmisen kokoinen työ.”

Mitä työnantajan pitää muistaa?

Kiinteistöalan ohjelmistoyritys Visma Real Estaten hr-johtaja Salla Arvonen kertoi, miten heillä on nostettu työhyvinvointimittari miinukselta hyvälle tasolle muutamassa kuukaudessa. Hänellä oli muun muassa seuraavia oivalluksia:

  • "Koko ajan ei pysty olemaan sataprosenttisen tehokas ja suorittaja, vaan sinne pitää mahtua kevyempää höttöäkin väliin."
  • ”Kannattaa jutella töissä ihan arkipäiväisiä asioita. Mitkä asiat harmittavat, mitä niille voisi tehdä, voimmeko tehdä jotain paremmin?”
  • "Jos huomataan, että jollain lähtee saldot ihmeellisen paljon saldot kertymään, niin otetaan puheeksi, että mikäs homma - onko jotain, missä voidaan auttaa tai tukea.”
  • ”Ihmiset rakastavat suuria työkuormiaan, joten usein pitää käydä tiukkojakin keskusteluja uupuneen työntekijän kanssa.”