ARTIKKELI 1.2.2022

Työpaikalla huomataan, että jollakulla taitaa olla ongelmia alkoholin tai muiden päihteiden kanssa. Milloin siihen olisi syytä puuttua? Kuka ottaisi asian puheeksi? Miten se pitäisi tehdä?

”Puheeksiotto on esihenkilön tehtävä. Hän varmistaa muutenkin, että työt sujuvat ja työntekijät voivat hyvin. Esihenkilöllä on oikeus ja velvollisuuskin ottaa esiin huolensa työntekijän voinnista”, sanoo erikoistutkija Leena Kaila-Kangas Työterveyslaitoksesta.

Puheeksiotto koetaan usein vaikeaksi. Kaila-Kankaan mielestä sitä myös liioitellaan: Kun hoetaan, kuinka vaikeaa on ottaa asioita esille, siitä tulee itseään toteuttava ennuste. Joskus jopa veruke sille, ettei tehdä mitään.

”Hyvä puheeksiottaja osoittaa kiinnostusta ja myötätuntoa. Hän kuuntelee, haluaa auttaa ja tukea. Keskustelu ei saa tuntua uhkaavalta tilanteelta.”


Tämä on ote Työterveyslaitoksen Työpiste-lehden päihdeohjelmatyökalua käsittelevästä jutusta. Lue koko juttu Työpiste-lehdestä