TYÖ2030 ilmoittaa maanantaina 8.6.2022


Ilmoittaudu mukaan oppimisen johtamisen pienempiin vertaisryhmiin! 

Vertaisryhmät ovat virtuaalitapaamisia, joissa

  • syvennetään oppimisesta ja sen johtamisesta käytävää keskustelua perehtymällä tiettyyn vertaisryhmän vetäjän tuomaan aiheeseen 
  • käsitellään avoimesti ja tutkiskellen oikeita esimerkkejä työpaikoilta ja osallistujien omista kokemuksista
  • kannustetaan muutoksen tekemiseen arjessa kokemuksia jakamalla, toisilta oppimalla ja kokeilemalla

Jokaiseen ryhmään mahtuu 15 ensimmäistä ilmoittautunutta. Ilmoittautua voi aina 12.6. asti. Ilmoittautuminen tapahtuu alla olevista linkeistä. Kaikki ryhmät ovat maksuttomia. Ilmoittauduthan vain yhteen ryhmään. 

Tarjoamme neljä oppimisen vertaisryhmää:

  •  Karoliina Jarenko
    • Teema: Minkälaisen oppimisen infrastruktuurin itseohjautuva ketterä oppiminen tarvitsee tuekseen ja ohjautuakseen?
    • Päivät: ti 14.6. klo 15-16, ti 21.6. klo 8:30-9:30 ja to 23.6. klo 8:30-9:30
    • Ryhmän kuvaus: Nämä sessiot ovat keskustelevia ja pyrkivät luomaan yhteistä ymmärrystä ja yhteisiä oivalluksia. Ennen jokaista tapaamistamme pyydän Sinua katsomaan lyhyen videon tai lukemaan blogitekstin. Yhteisen ajan käytämme siitä keskustelemiseen muutaman annetun kysymyksen kautta.
  • Peter Jung
    • Teema: Johtamisen oppiminen - johtajuuden keskeneräisyyden hyväksyminen
    • Päivät: ti 21.6. klo 15:15-16:45, ti 23.8. klo 15:15-16:45 ja ti klo 15.9. 15:15-16:45
    • Ryhmän kuvaus: Saako johtaja olla keskeneräinen? Myös esihenkilöt tarvitsevat kykyä kasvaa ja kehittyä ja reflektoida uudella tavalla omaa ajattelua ja toimintaansa - eli asettua myös itse oppijan asemaan. Tässä ryhmässä on mahdollisuus saada vertaistukea ja uusia oivalluksia omaan jatkuvaan kasvuun.
  • Vilma Mutka
    • Teema: Näin käynnistät oppimiskeskustelut työyhteisössäsi!
    • Päivät: 19.8. klo 8.30-10.00, 9.9. klo 8.30-10.00 ja 30.9. klo 8.30-10.00
    • Ryhmän kuvaus: Miten aloittaa matka kohti oppivaa työyhteisöä? Keskustelemme ja opimme toisiltamme käytännön kysymysten äärellä, sekä tapaamisissa että Howspace-alustalla. Hyödynnämme 8.6. lanseerattua Oppimisen starttipakettia ja sukellamme siihen kolmen konkreettisen oppimismuotoilun osa-alueen kautta, mukana Mukamas-tiimin asiantuntijat:
      1. Psykologinen turvallisuus ja oppiminen työpaikalla
      2. Oman oppimisen johtaminen
      3. Oppimisen fasilitointi tiimissä ja työyhteisössä

  • Pinja Ryky
    • Teema: Oppiva organisaatio ja sen johtaminen
    • Päivät: ma 20.6. 16-17:30, ti 16.8. 15-16:30 ja ma 22.8. 15-16:30
    • Ryhmän kuvaus: Mitä oppivalla organisaatiolla tarkoitetaan? Miten sellaista tulisi johtaa?Ryhmässä keskustellaan oppivasta organisaatiosta ja sen johtamisen periaatteista. Ensimmäisellä tapaamiskerralla käydään läpi oppivan organisaation hyötyjä tutkimuskirjallisuuden sekä tuoreen Oppimisen johtamisen katsauksen pohjalta. Pääpaino on kuitenkin ryhmän osallistujien omissa ajatuksissa ja ryhmän keskusteluissa, vertaisoppimisen hengessä. Mitä teille organisaation oppiminen merkitsee ja miksi se on tärkeää? Mihin tässä teemassa tulisi erityisesti syventyä? Elokuun tapaamisten teemat pyritään valitsemaan osallistujien mielenkiinnon pohjalta, eli ryhmä voi vaikuttaa siihen mihin oppivan organisaation johtamisen osa-alueisiin erityisesti syvennytään. Halutessaan ryhmä pääsee tuottamaan oppivan organisaation johtamiseen liittyvän blogin, jotka julkaistaan myöhemmin TYÖ2030 Johtamisfoorumin sivuilla.

Ryhmät kokoontuvat vetäjien avustuksella kolme kertaa. Kutsun ryhmään sekä tarkemmat tiedot tapaamisista ja niiden sisällöistä lähetetään sähköpostilla ryhmän osallistujille ilmoittautumisen päätyttyä. 

Tule mukaan jakamaan ja saamaan vinkkejä, miten oppiminen valjastetaan hyvään käyttöön oman työyhteisön arjessa!

Oppimisen vertaisryhmien vetäjien esittely:

Karoliina Jarenko on toisen sukupolven organisaatiokonsultti, tutkija, kirjoittaja, puhuja. Karoliina järjettömän kiinnostunut siitä, minkälaiset organisaatiot menestyvät nopeasti muuttuvissa toimintaympäristöissä. Karoliina yksi Filosofian Akatemian perustajista, joten ajatus sisäisen motivaation vahvasta roolista työelämän ohjausvoimana on hänelle luontainen. Karoliina kirjoittaa väitöskirjaa itseorganisoitumisen johtamisesta ja on mallintanut Äitinsä Leenamaija Otalan kanssa “digiajan oppivan organisaation” ja luonut työkalun oman organisaation oppimisen infrastruktuurin arvioimiseen ja kehittämiseen.

Voit tutustua Karoliinaan etukäteen:
Karoliinajarenko.fi 
Learningadvantage.fi
IG ja Youtube: Karoliina Jarenko

Peter Jung on kokenut johtaja, jolla on takanaan yli 20 vuoden kokemus palvelualan johtotehtävissä. Nykyään Peter työskentelee Filosofian Akatemialla organisaatiokehittäjänä. Itseään Peter kutsuu palvelijaksi, jonka tehtävänä on auttaa muita jakamalla omaa osaamistaan ja kokemustaan. Hän haluaa auttaa ihmisiä löytämään paremman itsensä – ja sitä kautta myös itsensä parempana johtajana.
 
Voit tutustua Peteriin täältä: https://filosofianakatemia.fi/ihmiset/petsku/ 
 
Pinja Ryky on elinikäisen oppimisen systeemisestä muutoksesta innostunut työelämäkehittäjä. Hän tarkastelee elinikäisen oppimisen muutosta niin yksilöiden, yhteisöjen kuin yhteiskunnan tasoilla. Pinja työskentelee erityisasiantuntijana Työterveyslaitoksella ja tekee aikuiskasvatustieteen väitöskirjaa Helsingin yliopistolla.
 
Pinjaan voi tutustua Twitterissä ja LinkedInissa.
 
Vilma Mutka on työelämän oppimisaktivisti ja oppimismuotoilun pioneeri. Hänen missionsa on auttaa luomaan Suomesta työssäoppimisen mallimaa - täynnä oppivia työyhteisöjä, joissa ihmiset ja bisnes voivat kukoistaa. Vilma on kehittänyt strategisen oppimismuotoilun mallia vuodesta 2015. Yli 20 vuoden ajan hän on fasilitaattorina ja valmentajana tuonut tuhansia ihmisiä yhteen, kehittämään ja oppimaan yhdessä. Mukamaksen perustajana ja toimitusjohtajana hän luotsaa kasvavaa tiimiä ja koettaa elää omien oppiensa mukaisesti.
 
Voit tutustua Vilmaan etukäteen:

www.mukamas.fi, LinkedIn, Twitter & IG: @VilmaMutka & @mukamasworld ja Facebook.