AI:n hyödyntäminen kiinteistö-ja rakennusalalla
Generatiivinen tekoäly tuo paljon uusia mahdollisuuksia myös kiinteistö- ja rakennusalalle. Yhteisessä tavoitteessa onnistuminen edellyttää laaja-alaista yhteistyötä eri sidosryhmien välillä. Tulevaisuusvuoropuhelun tavoitteena oli tuottaa tietoa ja ymmärrystä generatiivisen AI:n merkityksestä KIRA-alalla. Vuoropuhelussa ratkottiin yhdessä sitä, miten voimme vaikuttaa suotuisasti kehitykseen ja hyödyntää gen AI:ta erityisesti alan kasvun ja kilpailukyvyn tukena.
Tulevaisuusvuoropuhelu oli jatkoa jo käynnistyneelle kehitystyölle (esim. Rakennustietosäätiön & alan yritysten rahoittama AI -pelikirja) ja vuoropuhelun avulla luotiin yhteistä viitekehystä sekä yhdistettiin vahvemmin voimia tämän ison aiheen äärellä. Sirpalemaisen toiminnan sijaan olemassa olevat yhteistyöverkostot on mahdollista valjastaa yhteiseen aiheen tarkasteluun.
Prosessin lopputuloksena syntyi yhteinen ymmärrys nykytilasta sekä KIRA-älyä -työkalu. Kyseessä on maksuton työkalu, joka:
- Tukee organisaation oman AI-suunnitelman laatimisessa
- Kokoaa olemassa olevat maksuttomat työkalut AI:n käytön tueksi
- Tarjoaa konkreettisia esimerkkejä alan organisaatioiden tekoälyn käytöstä
Lisäksi vuoropuhelun jälkeen päätettiin jatkaa sännöllisiä alan yritysten verkostotapaamisia, joissa jaetaan oppeja ja kokemuksia tekoälyn käytöstä.
Tutustu lisää:
- Linkki KIRA-älyä! AI-haasteeseen tulossa piakkoin
Lisätietoja:
Mia Toivanen
ohjelmajohtaja
KIRA-alan kasvuohjelma
puh. 040 5667536
mia@kirafoorumi.fi
- Etusivu
- Tietoa ohjelmasta
- Tulevaisuusvuoropuhelu
- Työkaluja
- Huomisen johtajuus
- Työelämän tilannekuva
- Hybridityö, etätyö ja lähityö (HELP)
- Hyvinvointia työstä 2030-luvulla
- Kohti työtä 2030 -webinaarit
- MEADOW-tutkimus
- MEADOW ICT-alan juttusarja
- Suvujaa aivotyötä opetusalalle
- Työelämäfoorumi Suomi 2024
- Työelämätapahtumia
- Työelämän tilannekuvia
- Työmarkkinajärjestöjen vuoropuhelu digitalisaatiosta
- Työ nyt ja tulevaisuudessa: Eväitä ajatteluun luentosarja
- Viisi ratkaisua tulevaisuuden työelämään
- Viestintä ja kampanjat