Julkaistu 13.5.2020.
Ohjetta päivitetään tilanteen muuttuessa.

Pitkään jatkunut huoli koronaviruksenvaikutuksista, läheisten ja omasta terveydestä sekä taloudellisesta toimeentulosta syö voimavaroja ja haittaa keskittymistä työhön. Tilanteen pitkittyessä eri tilanteissa olevien työntekijöiden henkisestä hyvinvoinnista ja palautumisesta on tärkeää huolehtia.

Työntekijä

1. Tunnista oma tilanteesi ja huolenaiheesi

  • Osa työntekijöistä on koronan takia siirtynyt etätöihin ja osa on jatkanut työtään melko samanlaisissa olosuhteissa. Toiset taas työskentelevät tavallista kuormittavammissa olosuhteissa. Muutokset työtilanteessa vaativat sopeutumista, vaikka muutos tarkoittaisi paluuta lähemmäs normaaliajan työarkea.
  • Koko perheen tilanne saattaa muuttua, kun rajoituksia aletaan pikkuhiljaa purkaa. Lasten palaaminen kouluun saattaa olla helpotus, mutta myös lisätä huolta sairastumisesta.
  • Jos tunnet itsesi huolestuneeksi tai kuormittuneeksi, mieti, mikä tässä tilanteessa sinua erityisesti huolettaa. Huolen pilkkominen yksittäisiksi konkreettisiksi asioiksi voi lisätä hallinnan tunnetta, kun asioita voi lähteä työstämään yksi kerrallaan.
  • Yritä tunnistaa asiat, joihin voit itse vaikuttaa. Voit esimerkiksi suunnitella omaa työtäsi tai kesälomaasi.
  • Huolehdi siitä, että sinulla on mieluista tehtävää ja että sinulla on myös kevyempiä työtehtäviä, jos keskittyminen on vaikeaa. Työhön syventyminen voi myös helpottaa oloasi.
2. Hallitse työkuormaasi
  • Koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa joudutaan tekemään poikkeavia työjärjestelyjä, jotka kuormittavat työntekijöitä. Pyri siirtämään tehtäviä, jotka eivät ole kiireellisiä tai välttämättömiä myöhemmin hoidettaviksi. Keskustele eri tehtävien tärkeydestä ja siirtämisestä esimiehesi kanssa. Miettikää myös työyhteisössä yhdessä ratkaisuja työkuorman hallintaan.
  • Huolehdi omasta palautumisestasi ja tauota työtäsi. Voit vaikuttaa omaan hyvinvointiisi liikunnalla. Lähde vaikka ulos kävelylle tai pyörälenkille. Liikunta virkistää ja vähentää stressiä. Verkosta löytyy esimerkiksi jumppaohjeita.
3. Älä jää yksin
  • Jos teet paljon etätöitä, pidä päivittäin yhteyttä työkavereihisi ja esimiehiisi puhelimella tai muilla etäyhteyksillä. Etäkokouksissakin voi välillä puhua muustakin kuin työasioista. Juokaa yhdessä vaikka virtuaalisia aamukahveja!
  • Jaa huolesi työkavereiden tai läheistesi kanssa, koska jaettu huoli on kevyempi kantaa. Pidä yhteyttä sosiaalisiin verkostoihisi sähköisin keinoin tai tavatkaa ulkoilun merkeissä.
  • Voit myös tarvittaessa olla yhteydessä esimieheesi, työsuojeluvaltuutettuun, työterveyshuoltoon tai muihin tukea tarjoaviin tahoihin työpaikallasi.
4. Huolehdi myös työkaveristasi
  • Kukin reagoi omalla tavallaan stressaavissa tilanteissa. Työn luonteesta riippuen korona-aika on voinut tarkoittaa erilaisia asioita eri ihmisille. Kysy mitä työkaverille kuuluu. Osoita välittämistä ja hae itsekin tukea työyhteisössäsi. Jos sinulla ei ole työyhteisöä, hae vertaistukea muista verkostoistasi.
  • Vaikka muutokset ovat kuormittavia, muutoksista versoaa myös uusia mahdollisuuksia. Miettikää työyhteisössä, mitä uusia toimintatapoja voisitte ottaa käytännöksi jatkossa.
5. Tukeudu viranomaisten ja työpaikkasi antamiin ohjeisiin
  • Seuraa oman organisaatiosi tiedottamista ja ohjeistuksia ja viranomaisten tiedotteita kuten thl.fi ja ttl.fi. Muista, että ylenpalttinen informaation tai somen seuraaminen saattaa myös lisätä omaa huoltasi.
6. Pidä huolta jaksamisestasi
  • Selviämme poikkeusaikana, kun tiedämme, kuinka pitkään sinnittelyä tarvitaan. Jos poikkeustilanne venyy eikä päättymisestä ole tarkkaa tietoa, henkiset voimavaramme ovat koetuksella. 
  • Seuraa omaa jaksamistasi ja hae tarvittaessa asiantuntija-apua työterveyshuollosta. Hyödynnä myös itsehoito-ohjeita esimerkiksi täällä (Mielenterveystalo).

Esimies

1. Huomioi kaikki työntekijäsi

  • Korona-ajan työskentely on voinut tarkoittaa erilaisia asioita työyhteisön jäsenille. Osa on ollut lomautettuna, osa on ollut etätöissä, osa sairastunut itse, osa hoitanut sairastunutta läheistään, osa huolehtinut omien töiden lisäksi lasten hoitamisesta tai heidän koulunkäyntinsä ohjaamisesta. Tällöin myös paluu arkeen on erilaista.
  • Muista kysyä kuulumisia ja huolehtia ajantasaisesta tiedon kulusta kaikille. Huolehdi siitä, että kaikkien työtehtävät on mietitty.

2. Varaa aikaa keskustelulle

  • Käykää yhteistä keskustelua siitä, mitä koronavirustilanteeseen varautuminen tarkoittaa teidän työpaikallanne tässä tilanteessa ja miten muuttuneessa tilanteessa toimitaan.
  • Keskustelua on hyvä käydä jatkuvasti, koska tilanteet muuttuvat nopeasti ja poikkeustilanteessa tiedon vastaanottokyky on monesti heikentynyt.
  • Ole mahdollisuuksien mukaan säännöllisesti yhteydessä työntekijöihin ja anna lupa olla sinuun yhteydessä matalalla kynnyksellä. Pyri huomioimaan työntekijöiden erilaiset elämän- ja perhetilanteet.
  • Huolehdi siitä, että näkymä tulevaisuuteen säilyy epävarmuudesta huolimatta.

3. Viesti johdonmukaisesti ja selkeästi

  • Huomioi oman organisaatiosi johdon linjaukset ja ohjeet. On tärkeää, että työpaikalla ei anneta ristiriitaisia ohjeita.

4. Huolehdi työntekijöistäsi

  • Pitkittynyt poikkeustilanne saattaa aiheuttaa erilaisia reaktioita eri työntekijöissä. Esimerkiksi työpaikalle palatessa osa saattaa olla huolissaan sairastumisesta samaan aikaan kuin osa haluaisi nopeasti palata normaaliarkeen. Muutostilanteet ja pitkittynyt poikkeustilanne saattavat aiheuttaa työyhteisössä ristiriitoja.
  • Työntekijän normaalista poikkeava käyttäytyminen saattaa olla merkki ylikuormituksesta. Pitkittynyt stressi ei kaikilla ilmene samalla tavoin. Mikäli huolestut yksittäisen työntekijän jaksamisesta, toimi työpaikkasi varhaisen välittämisen mallin mukaisesti. Osoita välittämisesi ja halusi auttaa.

5. Huolehdi myös omasta hyvinvoinnistasi!

  • Koronaviruksen aiheuttamat työssä käynnin rajoitukset, työtapojen muutokset ja töiden uudelleenjärjestelyt ovat kansallisessa ja kansainvälisessäkin tilanteessa poikkeukselliset.
  • Esimies joutuu poikkeustilanteessa huolehtimaan monista asioista normaalin arjen työn sujuvuuden lisäksi. Varmista, että pidät työpäivän aikana riittävästi taukoja ja että työpäiväsi eivät veny liikaa. Pidä mahdollisuuksien mukaan lomaa. Huolehdi omasta palautumisestasi ja siitä, että sinäkin saat tukea.

 Tutustu myös: 

Ohje etätyön tekemisen tueksi 

Vinkkejä hyvään uneen ja palautumiseen työstä  

Hyvän mielen työpaikka - työkalupakki esimiehelle  https://www.ttl.fi/tutkimushanke/hyvan-mielen-tyopaikka-tyokalupakki-esimiehille-2018-2020/ 

 

Lisätietoa  viestinta@ttl.fi  

Työterveyslaitoksen ohjeet on tehty yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa. Seuraamme myös Maailman terveysjärjestön (WHO) ja Euroopan tautiviraston (ECDC) julkaisuja.

Euroopan tautiviraston COVID-19-sivut

Maailman terveysjärjestön (WHO) koronavirussivut