content.featured_image_alt_text

Kotirintamaruokaa Finnjäveliltä

Maaliskuun toinen viikko oli Helsingin Taidehallissa toimivalle Ravintola Finnjävelille raskas. Varauksia peruuntui yksi toisensa jälkeen ja asiakasvirta hiljeni. "Tuntui, kuin ravintolalle olisi tullut kuolinisku", yrityksen johtaja Philipp Westerling kertoo.

Finnjävel ei kuitenkaan jäänyt tuleen makaamaan, vaan kääri hihat ja ryhtyi hakemaan polkuaan uudessa tilanteessa. "Ensimmäinen konkreettinen toimi oli lohikeiton myymisen aloittaminen takeawayna perjantaina 13.3.2020", Westerling kertoo. Seuraavaksi ravintola aloitti kotiinkuljetukset yhteistyössä Fodoran ja Woltin kanssa. Niille alueille, joille Fodora ja Wolt eivät toimita, yritys aloitti oman kotiruokakuljetuspalvelun.

Ravintola jatkoi innovointiaan ja uusien ideoiden kehittelyä edelleen. "Seuraavassa vaiheessa lanseerasimme Alénin illalliskassin. Töölöntorin K-Marketin kauppiaan yhteydenotto poiki yhteistyön kaupan kanssa, josta on nyt saatavilla Finnjävelin valmistamia kotiruoka-annoksia", Westerling kuvaa. 

Yhtiössä on käyty yt-neuvotteluita, mutta samalla yritys on onnistunut säästämään osan työntekijöistä lomautuksilta uusien palvelumuotojen ansioista. "Muokkaamme toimintaamme jatkuvasti. Olemme keventäneet organisaation työskentelyä, pohdimme markkinointia ja kehitämme annoksia koko ajan. Meille on tärkeää huomioida ekologisuus toiminnassamme, ja käytämme esimerkiksi biohajoavia rasioita", Westerling kertoo.

Uusia yhteistyömuotojakin on syntynyt. "Hyvä esimerkki tästä on Ruokahuoltoa ja sielunhoitoa samassa paketissa -konseptimme, jossa ruoan tilauksen yhteydessä jokainen Finnjävelin asiakas saa ilmaiseksi kahden viikon käyttöoikeuden erilaisia mielen hyvinvointia tukevia verkkokursseja tarjoavaan Academy of Brainin palveluun", Westerling kertoo.

Ravintolan päätavoite tällä hetkellä on, että yrityksellä on liiketoimintaa käynnistettäväksi kriisin päätyttyä. "Nyt elämme uutta Kotirintamaruokaa by Finnjävel -arkea. Aika näyttää, millainen siirtymäaika on perinteiseen toimintaan ja mitä nyt käytössä olevista palvelumuodoista jää pysyväksi", Westerling toteaa.

(Kuva: Nico Bäckström)

Mikä on auttanut teitä selviämään koronakriisistä?

Kriisi ratkaistaan yhdessä. Osallistu keskusteluun! Jaa vinkki, idea, organisaationne hyvä käytäntö tai kokemus ja anna hyvän kiertää!

Kerro ideasi