HR Manager Satu Vennala, HOK-Elanto kertoo kokemuksistaan

Kahdessa vuorokaudessa uudet tehtävät lähes 800 ravintolatyöntekijälle - HOK Elanto onnistui yhteisen tahdon voimalla

13. päivä maaliskuuta jälkeinen viikonloppu ja sitä seuranneet muutamat päivät jäävät HOK-Elannon HR manager Satu Vennalan mieleen pitkäksi aikaa. "Jo viikonloppu osoitti selkeästi, että nyt on jotain isoa tapahtumassa, ja viimeistään maanantaina hallituksen tiedotustilaisuuden jälkeen oli selvää, että ravintoloiden sulkeminen on oikeasti enää ajan kysymys", Vennala kertaa tapahtumia.

Samaan aikaan HOK-Elannon päivittäistavarapuolen kaupoissa elettiin poikkeuksellisen asiakasryntäyksen aikaa. Asiakkaat tyhjensivät hyllyjä kovaan tahtiin, ja uusien tavaroiden saaminen rullakoista hyllyihin oli melkoinen ponnistus.

Yrityksessä pohdittiin vakavasti, oliko tässä tilanteessa enää edes vastuullista houkutella asiakkaita ravintoloihin. Niinpä jo seuraavana päivänä yritys teki päätöksen ravintolahenkilökunnan siirtämisestä kaupan puolelle töihin.

"Tämä oli koko konsernin yhteinen ponnistus ja tahto pitää ihmiset töissä ja turvata toiminta-alueemme kuluttajien ruokahuolto", Vennala kertoo.

Muutos oli niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin etu

Yritys onnistui vain kahdessa vuorokaudessa löytämään uudet työn suorituspaikat melkein 800 ravintolatyöntekijälle.

"Olen kokenut siitä valtavaa ylpeyttä, kuinka hyvä muutosvalmius meillä oli", Vennala sanoo.

Kun yritys pystyi muutokseen yhteistyöllä, onnistuttiin samalla aidosti ja oikeasti tekemään hyvää sekä työntekijöiden että myös asiakkaiden kannalta.

Yhteisöllisyyttä ja uudenlaista keskinäistä arvostusta

Tapahtunut on myös lisännyt yhteisöllisyyttä ja toisten konsernin työntekijöiden keskinäistä arvostusta.

"Näin oppii arvostamaan ihan eri tavalla sitä kaupan puolen tekemistä. Työntekijämme ovat myös kertoneet, että kaupan puolen arvostus meitä ravintolaihmisiä kohtaan on noussut", Vennala kertoo.

Vennala kokee myös, että toimialasidonnaisuuden väheneminen säilyy yrityksen kulttuurissa jatkossakin. "Me ollaan kaikki HOK-Elannon väkeä ja tosi iloisia ja ylpeitä siitä", Vennala toteaa.

Pian jo tarvetta siirtää osa ihmisistä takaisin entisiin töihin

Juuri kun kaikille ravintolatoimialan ihmisille oli löytynyt uutta tekemistä kaupan puolelta, ilmeni jo tarvetta saada osa ihmisistä takaisin ravintoloihin. Sekä Helsinki, Espoo että Vantaa ovat tällä hetkellä syökotona.fi -kuljetusten piirissä, ja palvelun kysyntä korona-aikana on kasvanut selvästi. Niinpä tällä hetkellä HOK-Elannolla on noin 30 ihmistä jälleen töissä yhteensä kolmessa eri keittiössä.

"Kyllä meillä ihan oikeasti on rakkautta ilmassa meidän firmassa nyt", Vennala sanoo.

Mikä on auttanut teitä selviämään koronakriisistä?

Kriisi ratkaistaan yhdessä. Osallistu keskusteluun! Jaa vinkki, idea, organisaationne hyvä käytäntö tai kokemus ja anna hyvän kiertää!

Kerro ideasi