Esimerkki onnistuneesta digiloikasta taiteen perusopetuksessa löytyy Espoon musiikkiopistosta

Koronavirusepidemia iski koulujärjestelmän lisäksi merkittävällä tavalla myös erilaiseen harrastustoimintaan. Poikkeustilanne näkyi mm. Espoon musiikkiopistossa monella tavalla. Suurella osalla musiikkiopiston opettajista digitalisaatioon liittyvät taidot olivat uinuvina, mutta eivät aktiivisesti käytössä.

– Kevään 2020 koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne sai aikaan pakkotilanteen. Passiiviset digitaidot heräsivät: saimme heti käyntiin etäkoulutuksen, mutta tuntui, kuin olisimme hypänneet kylmään veteen. Neljässä päivässä 100 opettajaa, 2400 oppilasta, 1500 viikkotuntia siirtyi etäopetukseen, musiikkiopiston rehtori Paula Jordan kertoo.

– Olen hämmästynyt, miten uskomaton draivi opettajilla on pitää oppilaat kiinni musiikissa. Se innostus, mikä opettajilta on löytynyt, on upeaa. Olemme nähneet uudentyyppistä pedagogiikkaa. Kuorotkin ovat harjoitelleet esimerkiksi Zoomissa, oppiminen on ollut yhteisöllistä, hymyilee Jordan.

– On hyvä muistaa, että taito- ja taideaineissakin on välineitä, joilla digiä voi hyödyntää. Mutta loppukädessä kommunikaatiota ja käsillä tekemistä pitää jakaa läsnäololla. Tässä poikkeustilanteessa, etäopetuksessa, kaipaamme elävää musiikin tekemistä, muistuttaa Jordan.

Lue koko artikkeli Espoon musiikkiopiston verkkosivulta:

Suomi on musiikin suurvalta

Mikä on auttanut teitä selviämään koronakriisistä?

Työterveyslaitos on koostanut ohejita työnantajille koronavirusepidemian ehkäisyyn. Kerromme myös miten henkilöiden, jotka työssään voivat olla tekemisissä koronavirus COVID-19 tartuttaman henkilön kanssa, olisi hyvä suojautua ja toimia.

Kerro ideasi