Koko hotelli käyttöön yhden huoneen hinnalla -kampanja palautti elämän Hotelli-Ravintola Liminganlahdelle ja toi runsaasti näkyvyyttä
Hotelli-Ravintola Liminganlahti Oy sijaitsee idyllisellä paikalla lintuparatiisinakin tunnetulla Liminganlahden alueella Perämeren rannalla noin 30 kilometrin päässä Oulusta. Huhti- ja toukokuu ovat alueella parasta aikaa lintujen bongaukseen. Lintujen mukana lahdelle tulevat myös ihmiset. Yleensä varauskalenteri on kyseisenä ajankohtana täysi sekä ravintolan että hotellin puolella.
"Tänä keväänä tilanne oli kuitenkin hyvin erilainen", kertoo asiakaspäällikkö Sari Peltoniemi Hotelli-Ravintola Liminganlahti Oy:sta. "Pikkuhiljaa varauksia alettiin perua kiihtyvällä tahdilla koronan takia. Lopulta kaikki kokoukset ja tilaisuudet huhti-toukokuulta oli peruttu. Kahvila ja ravintola piti sulkea, sillä take-away ruoan toimitukselle löytyi kunnastamme jo muita toimijoita", Peltoniemi toteaa.
Tässä tilanteessa yrityksessä tehtiin päätös keskittyä toiminnan säilyttämiseen hotellin puolella, jossa yhä oli yksittäisiä varauksia huhti-ja toukokuulle. Kuitenkin etenkin arkipäivien osalta varauskirja oli sielläkin tyhjä.
"Luonto ympärillämme oli puhkeamassa kukkaan ja linnut jo kotimatkalla luoksemme. Tuntui harmilliselta, ettei meillä ollut majoittujia todistamassa tätä", Peltoniemi kuvaa.
Joskus poikkeukselliset ajat ajavat kuitenkin poikkeuksellisiin ideoihin.
"Olin perheeni kanssa yöpymässä täysin tyhjässä hotellissamme, kun sain idean, että olisipa mahtavaa tarjota tämä sama kokemus myös muille. Näin syntyi ajatus kampanjasta, jossa varaamalla yhden hotellihuoneen saa koko hotellin käyttöönsä", Peltoniemi kertoo.
Kun yksi huone on varattu, yritys siis sulkee kaikki muut huoneet pois myynnistä. Neljän hengen hotellihuoneen hinnalla (130€) sai myös käyttöönsä hotellin yleiset tilat kuten saunan, olohuoneen ja lasten leikkipaikan. Paljua yritys lämmittää myös lisähinnasta. Tarjous koski vain arkipäiviä, jolloin myös esimerkiksi alueen tulistelupaikoilla on hiljaista.
"Koko hotelli käyttöön yhden huoneen hinnalla" -kampanjasta tuli viraali. Yrityksen Facebook-sivuille laadittu päivitys kampanjasta on tähän menessä tavoittanut yli 22 000 henkilöä. Lisäksi kampanjasta on kerrottu useissa lehdissä (mm. Kalevassa ja Iltalehdessä).
Mutta ennen kaikkea kalenteri täyttyi varauksista. Kaikki yöt on nyt myyty toukokuun loppuun saakka. Kampanjan ensimmäisten päivien aikana kaikki viestikanavat olivat tukossa. Kuvaavaa on, että esimerkiksi yhtenä päivänä puolen tunnin sisään tuli yhteensä 22 uutta puhelua.
"Olemme olleet kiitollisia jokaisesta yhteydenotosta. Kun on hetken kantanut mukanaan mykkää puhelinta, johon tuli lähinnä peruutuspuheluita, osaa arvostaa jokaista yhteydenottoa entistä enemmän", Peltoniemi toteaa.
Hotellin tyhjä käytävä on täyttynyt taas elämästä ja yritys saa palvella kunkin asiakkaan huolella. Asiakkaiden kommentit ovat olleet todella positiivisia. Ne, joille on joutunut myymään jo eioota, ovat kovasti toivoneet, että myös muut lähtisivät tarjoamaan vastaavaa. Korona-arjen keskellä yö hotellissa on tuonut toivottua vaihtelua elämään.
"Suurin osa majoittujista on tullut lähiseudulta. Toivomme, että muistavat meitä lämmöllä, kun seuraavan kerran esimerkiksi miettivät kokousten tai muiden tilaisuuksien järjestämistä", Peltoniemi kertoo.