- Verktygslåda för psykisk hälsa
- Verksamhetsmodell för företagshälsovårdssamarbetet
- 4: Genomför planerade åtgärder

4: Genomför planerade åtgärder
Resultat:
Man har säkerställt att de överenskomna åtgärderna för att främja psykisk hälsa genomförs enligt planerna.
Gör så här
- Öppna PDF-arbetsunderlaget till höger och läs igenom Steg 4.
- Genomför de planerade åtgärderna enligt instruktionerna nedan.
- Du kan också utnyttja metodkorten nedan eller Hoiva Oy:s exempel.
- Anteckna slutligen de steg som gäller genomförandet av åtgärderna i arbetsunderlaget som finns på sidan.
-
Genomför planerade åtgärder och kommunicera öppet
-
- Planera hur åtgärderna ska kommuniceras på arbetsplatsen.
- Säkerställ att chefer och ledning främjar och stödjer genomförandet av åtgärderna.
- Se till att de personer som ansvarar för åtgärderna följer upp genomförandet av åtgärderna och håller tidtabellerna.
- Om verksamheten inte genomförs som planerat, stanna upp och fundera över i vilken utsträckning planerna bör ändras.
-
Exempel: Genomförande av verksamheten i Hoiva Oy
-
Exempel
-
Företagsbeskrivning: Hoiva Oy är ett privat vårdhemsföretag som erbjuder serviceboende med heldygnsomsorg för äldre. Företaget är specialiserat på behandling av minnessjuka patienter. Företaget har 30 anställda. Arbetet utförs i tre skift.
Yrkesbenämningar: Verksamhetsledare, sjukskötare (2), närvårdare (25) och omsorgsassistent (2).
Kommunikation om åtgärder
Planera hur åtgärderna kommuniceras till personalen: när, varför, till vem, vad och via vilken kanal. Beakta skiftarbete och att alla får informationen så samtidigt som möjligt.
Verksamhetsledaren berättar för personalen om de planerade åtgärderna på personalmötet. Hen berättar varför åtgärderna har valts, vad de syftar till, när åtgärderna genomförs och vem som deltar i vad. En promemoria görs om personalmötet så att även medarbetare som inte deltar i personalmötet får informationen. Promemorian skickas till alla per e-post och finns dessutom på anslagstavlan i kafferummet.
Verksamhetsledaren påminner ännu om åtgärderna närmare genomförandet på personalmöten, i veckomeddelanden och på anslagstavlan. Möten där personalen får vara med och skapa en verksamhetsmodell för våldssituationer och rutiner för undantagssituationer samt delta i företagspsykologens handledning och rådgivning för arbetsgemenskapen planeras i enlighet med arbetsskiften så att alla har möjlighet att delta. Medarbetarna informeras separat på personalmötet, i veckomeddelandet och på anslagstavlan om hur de bokför genomförandet av raster.
Genomförande av åtgärder
Åtgärderna genomförs enligt planen. Man följer upp hur åtgärderna framskrider på överenskommet sätt.Hoiva Oy kan ansöka om FPA-ersättningar för steg 4.
-