Vinkit etänä toteutettavaan neuvontaan
ja ohjaukseen työterveyshuollossa
Julkaistu 9.4.2020.
Ohjetta päivitetään tilanteen muuttuessa.
Sisältö tarkistettu 15.12.2020
Työterveyshuollossa tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen (TANO) sisältö perustuu aina yhdessä asiakkaan kanssa todettuun tarpeeseen.
Mieti ensimmäiseksi, mikä ohjauksen ja neuvonnan tavoite on ja mitä digitaalista välinettä käytät eri palveluihin. Ota välineen valinnassa huomioon myös se, mitä teknologiaa asiakasorganisaatioissa on jo käytössä.
Taulukko. Esimerkkejä työterveyshuollon digitaalisten tietojen annon, neuvonnan ja ohjauksen palveluista ja käytettävästä teknologiasta (Karppi ym. 2018).
Tietojen anto |
Neuvonta |
Ohjaus |
|
Palvelun luonne |
Rutiininomainen, selkeitä ja rajattuja asiakokonaisuuksia |
Rajattu, spesifi |
Räätälöity |
Tietojen anto tiettyyn aiheeseen liittyvistä seikoista tai ohjauksesta työterveyshuoltoon yksilölle tai ryhmälle |
Henkilökohtainen tai tiettyyn asiakokonaisuuteen liittyvä neuvonta |
Yksilö- tai ryhmäohjaus |
|
Ajallisesti nopea |
Ajallisesti nopea |
Pitkäkestoinen Prosessinomainen |
|
Digitaaliset sisäiset kanavat |
Intranet |
Chat |
Web- ja mobiilisovellukset |
Digitaalisen palvelun sisällön muoto |
FAQ |
Vastaukset asiakkaan spesifeihin kysymyksiin |
Räätälöidyt etäohjaussovellukset Liikunta- ja ruokapäiväkirjasovellukset |
Verkkovälitteinen ohjaus sopii sekä yksilö- että ryhmäohjaukseen
Huomioi seuraavat hyödylliset käytännöt
- Varaa suunnitteluun riittävästi aikaa
- Suunnittele ja valmistele erityisesti ryhmänohjaus vaihe vaiheelta, koska verkossa on vaikeampaa muuttaa suunnitelmaa ohjauksen aikana
- Suunnittele aikataulutus ja viesti se osallistujille
- Suunnittele myös riittävästi tauotusta - lyhyetkin tauot auttavat ylläpitämään kiinnostusta
- Sovi mahdollisuuksien mukaan teknisestä tuesta niin itsellesi kuin osallistujille
- Ohjeista osallistujat ennakolta sovelluksen käyttöön
- Aloitus on tärkeä
- aktivoi osallistujat ensimmäisen kymmenen minuutin aikana esim. lyhyellä esittelyllä, tehtävällä, chat-kommentilla tai kuulumisten vaihtamisella
- sovi osallistujan/ien kanssa yhdessä tai tee muuten selväksi ohjauksen tavoitteet
- luo osallistujille luottamuksen ja osallisuuden tunne
- kerro verkkoyhteyden suojauksesta
- käytä nimiä
- osallistujien positiivinen kannustus, myönteisyys vuorovaikutuksessa ja motivointi ovat tärkeitä
- osoita oma kiinnostuksesi ja samaistuminen osallistujan/ien kokemuksiin
- nosta verkkovälitteisyys yhdeksi puheenaiheeksi
- sisällytä ohjaukseen vuorovaikutuksellisuutta
- verkon välityksellä keskusteltaessa puheen välittymisessä on pieni viive, jonka vuoksi on vaikea ennakoida, kuka ottaa seuraavan puheenvuoron
- jaksa odottaa vastauksia kysymyksiisi ja jätä puheeseen taukoja, joiden aikana osallistujat voivat luontevasti esittää kysymyksiä
- käytä erilaisia tehtäviä ja osallistujia aktivoivia elementtejä
- kameran käyttö mahdollistaa ei-kielellisen viestinnän
- seuraa, että osallistujat pysyvät mukana
- katkosten sattuessa saata kaikki osallistujat ajan tasalle siitä, missä ollaan menossa
- verkko-ohjaus on intensiivistä ja kuormittaa usein kasvokkaista ohjausta enemmän - huolehdi myös omaan aikatauluusi riittävästi taukoja
Muita oppaita
- Työterveyslaitos opas Verkossa vai kasvokkain?
- Työterveslaitos opas Vertaistukea verkostoitumisesta (PDF)
Lisätietoa viestinta@ttl.fi
Työterveyslaitoksen ohjeet on tehty yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön (STM) ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) kanssa. Seuraamme myös Maailman terveysjärjestön (WHO) ja Euroopan tautiviraston (ECDC) julkaisuja.
- Usein kysyttyä:
- Ohjeita:
- Ohjeita työpaikoille
- Yleisohje ja toimenpidesuositukset työnantajille
- Ohje työpaikoille COVID-19 riskin arvioinnin tekemiseen
- Ohje etätyöhön
- Ohje palvelualalle
- Ohje sosiaali- ja terveydenhuoltoalalle covid-19 riskien arvioinnin tueksi
- Ohje rakennusalalle
- Ohje kuljetusalalle
- Ohje siivoukseen
- Ohje koronavirustartunnan ehkäisyyn rahtilaivoille
- Ohje koronavirustartunnan ehkäisyyn satamissa
- Ohje maatiloille
- Ohjeita suojainten valmistajille koronavirusepidemian aikana
- Opasteet ja huoneentaulut työpaikoille koronatartuntojen ehkäisemiseksi
- Ohjeita työntekijöille
- Ohje työntekijöille koronavirustartunnan ehkäisyyn
- Tietoa suu-nenäsuojuksista ja hengityksensuojaimista
- Tietoa kankaisista kasvomaskeista
- Ohje kotihoidon työntekijöiden suojaamiseen
- Ohje jätevesityöntekijöille
- Ohje jätehuollon työntekijöille henkilönsuojainten käyttöön
- Ohje käsi-ihottuman ehkäisemiseen (PDF)
- Ohje käsi-ihottuman ehkäisemiseen terveydenhoitoalalla (PDF)
- Ohjeita työterveyshuolloille
- Ohjeita työpaikoille
- Koronaviruksesta muualla:
- Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL)
- Sosiaali- ja terveysministeriö (STM)
- STM:n antamat viranomaisohjeet ja suositukset
- STM:n ohjeet työntekijöille, jotka ovat alttiita COVID-19-tartunnan vakavammille muodoille (Riskiryhmät)
- STM:n kaikki koronavirustiedotteet
- STM ja ympäristöministeriö (YM): Suositukset turvaamaan sujuva jätehuolto koronaviruksesta huolimatta – jätteiden lajitteluun ei tarvita muutoksia kodeissa
- STM, YM, THL ja TTL: Jätehuollon varautumissuositusta täydentäviä ohjeita
- Kela
- Muut ohjeet
- Hallituksen linjaamat toimet alkaen 18.3.2020
- AVI Työsuojelu: Kysymyksiä ja vastauksia koronasta ja työsuojelusta
- Valtioneuvoston kanslia: Usein kysytyt kysymykset
- Ulkoministeriö: Usein kysyttyä matkustamisesta ja koronaviruksesta
- Tietosuojavaltuutetun koronasivut
- Ulkoministeriön matkustustiedotteet
- EK: Elinkeinoelämän keskusliiton koronavirussivusto
- Ruokavirasto: Koronavirus ja elintarvikkeet
- Tukesin koronasivu mm. käsidesit ja hengityksensuojaimet
- Fimea: Koronavirus ja lääkkeet